ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ В ПІСЛЯДИПЛОМНІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13561

Ключові слова:

післядипломна медична освіта, дистанційне навчання, лікар, підвищення кваліфікації

Анотація

Анотація. Безперервний професійний розвиток лікарів – ключовий фактор якості медичної допомоги та світової інтеграції України у фаховому, науковому та освітянському просторі.

Медичні працівники сьогодні як ніколи вмотивовані підвищувати рівень своєї майстерності. Від сучасного українського медика вимагають постійного оновлення знань, гнучкого реагування на виклики, оволодіння стійкими практичними навичками тощо. Ці характеристики базуються на якісній теоретичній підготовці й усвідомленій внутрішній мотивації вдосконалення професійної діяльності. За часів пандемії COVID-19, а тепер і у воєнний час набула актуальності дистанційна форма проведення курсів підвищення кваліфікації для лікарів. За умови високого рівня мотивації слухачів, зрозумілої, методологічно побудованої структури курсу і якісного змістового контенту дистанційні курси є оптимальним шляхом професійного розвитку лікарів.

Мета статті – проаналізувати застосування дистанційної форми навчання в післядипломній системі медичної освіти. Перспективи подальших досліджень дистанційного навчання повинні бути спрямовані на вдосконалення викладацької діяльності, урізноманітнення форм навчальної діяльності, що буде не тільки корисним, але й цікавим для слухачів, збуджуватимуть їхню мотивацію для сталого професійного розвитку, пошуку оптимальних шляхів удосконалення післядипломної медичної освіти та формування найважливішої навички лікаря – навчання упродовж життя.

Посилання

Ilnytska, O.M., Kateryniuk, V.Iu., Kateryniuk, O.H., & Khorob, N.D. (2018). Aktualnist pisliadyplomnoi osvity medychnykh pratsivnykiv u derzhavnykh zakladakh okhorony zdorovia Ukrainy (1 povidomlennia) [Relevance of postgraduate education of medical workers in state health care institutions of Ukraine (1 report)]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 26-29 [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy Zminy do deiakykh normatyvno-pravovykh aktiv Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy shchodo zabezpechennia funktsionuvannia sfery okhorony zdorovia u period voiennoho stanu vid 03.02.2022 r. № 727 [Order of the Ministry of Health of Ukraine Amendments to Certain Regulatory Acts of the Ministry of Health of Ukraine on Ensuring the Functioning of the Healthcare Sector during Martial Law dated 03.05.2022 No. 727]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0505-22#Text [in Ukrainian].

Kostiushko, Yu.O. (2015). Obgruntuvannia modeli konstruktyvnoi mizhosobystisnoi vzaiemodii [Substantiation of the model of constructive interpersonal interaction]. Problemy osvity – Problems of Education, 85, 73-79 [in Ukrainian].

Mykychak, I. (2023). Bezperervnyi profesiinyi rozvytok: plany na 2023-y [Continuous professional development: plans for 2023]. Daidzhest zmin v okhoroni zdorovia – Digest of Changes in Healthcare, 15(39), 1-6 [in Ukrainian].

Perelik zakhodiv bezperervnoho profesiinoho rozvytku 2023 r. [List of continuing professional development activities 2023]. Retrieved from: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AB2o9b8C3xzqdrhc kjBp3Rqmb1xe5lY/edit#gid=1172350021 [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy Pro vnesennia zmin do nakazu Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy vid 22.02.2019 r. № 446 vid 24.03.2022 r. № 520 [Order of the Ministry of Health of Ukraine On Amendments to the Order of the Ministry of Health of Ukraine dated 22.02.2019 No. 446 dated 24.03.2022 No. 520]. Retrieved from: https://ips.ligazakon.net/document/RE33266 [in Ukrainian].

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy Pro zatver¬dzhennia Polozhennia pro systemu bezperervnoho profesiinoho rozvytku medychnykh ta farmatsevtychnykh pratsivnykiv vid 14.07.2021 r. № 725 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine On approval of the Regulation on the system of continuous professional development of medical and pharmaceutical workers dated July 14, 2021 No. 725]. Retrieved from: https://ips.ligazakon.net/document/kp210725 [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy Pro orhanizatsiiu nadannia medychnoi dopomohy iz zastosuvanniam telemedytsyny v umovakh voiennoho stanu vid 20.06.2022 r. № 1062 [Order of the Ministry of Health of Ukraine On the organization of medical care with the use of telemedicine under martial law dated 20.06.2022 No. 1062]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0749-22#Text [in Ukrainian].

Strilchuk, L.M., Skliarov, Ye.Ya., & Sichkoriz, O.Ye. (2022). Dystantsiine navchannia: novi problemy chy novi mozhlyvosti (za rezultatamy opytuvannia uchasnykiv navchalnoho protsesu) [Distance learning: new problems or new opportunities (based on the results of a survey of participants in the educational process)]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 39-45 [in Ukrainian].

Ferfetska, K.V., Pits, L.O., & Stefaniuk, Ye.S. (2022). Vykorystannia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia u medychnykh zakladakh osvity Bukovyny v umovakh sohodennia [The use of distance learning technologies in medical educational institutions of Bukovina in the current conditions]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 46-50 [in Ukrainian].

Wasfy, N.F., Abouzeid, E., Nasser, A.A., Ahmed, S.A., Youssry, I., Hegazy, N.N., … & Atwa, H. (2021). A guide for evaluation of online learning in medical education: a qualitative reflective analysis. BMC Medical Education, 21(1), 339.

Harrison, C.J., Könings, K.D., Schuwirth, L.W.T., Wass, V., & van der Vleuten, C.P.M. (2017). Changing the culture of assessment: the dominance of the summative assessment paradigm. BMC Medical Education, 17(1), 73.

Rodríguez, G., Pérez, N., Núñez, G., Baños, J.E., & Carrió, M. (2019). Developing creative and research skills through an open and interprofessional inquiry-based learning course. BMC Medical Education, 19(1), 134.

Robles, M.J., Miralles, R., Esperanza, A., & Riera, M. (2019). Different ways to present clinical cases in a classroom: video projection versus live representation of a simulated clinical scene with actors. BMC Medical Education, 19(1), 70.

Shikino, K., Rosu, C.A., Yokokawa, D., Suzuki, S., Hirota, Y., Nishiya, K., & Ikusaka, M. (2021). Flexible e-learning video approach to improve fundus examination skills for medical students: a mixed-methods study. BMC Medical Education, 21(1), 428.

Frank, A., & Gifford, K. (2017). Electronic portfolio use in pediatric residency and perceived efficacy as a tool for teaching lifelong learning. BMC Medical Education, 17(1), 202.

Willison, J., Zhu, X., Xie, B., Yu, X., Chen, J., Zhang, D., … Sabir, F. (2020). Graduates’ affective transfer of research skills and evidence based practice from university to employment in clinics. BMC Medical Education, 20(1), 89.

Haugland, M.J., Rosenberg, I., & Aasekjær, K. (2022). Collaborative learning in small groups in an online course - a case study. BMC Medical Education, 22(1), 165.

Lillevang, G., Ibsen, H., Prins, S.H., & Kjaer, N.K. (2020). How to enhance and assess reflection in specialist training: a mixed method validation study of a new tool for global assessment of reflection ability. BMC Medical Education, 20(1), 352.

van Diggele, C., Roberts, C., Burgess, A., & Mellis, C. (2020). Interprofessional education: tips for design and implementation. BMC Medical Education, 20(2), 455.

Zhang, Z., Hu, Q., Xu, C., Zhou, J., & Li, J. (2022). Medical teachers’ affective domain teaching dilemma and path exploration: a cross-sectional study. BMC Medical Education, 22(1), 883.

Orban, K., Ekelin, M., Edgren, G., Sandgren, O., Hovbrandt, P., & Persson, E.K. (2017). Monitoring progression of clinical reasoning skills during health sciences education using the case method – a qualitative observational study. BMC Medical Education, 17(1), 158.

Afshar, K., Wiese, B., Stiel, S., Schneider, N., & Engel, B. (2022). Perceived stress and study-related behavior and experience patterns of medical students: a cross-sectional study. BMC Medical Education, 22(1), 122.

Edelbring, S., Alehagen, S., Mörelius, E., Johansson, A., & Rytterström, P. (2020). Should the PBL tutor be present? A cross-sectional study of group effectiveness in synchronous and asynchronous settings. BMC Medical Education, 20(1), 103.

Wang, J., Guo, J., Wang, Y., Yan, D., Liu, J., Zhang, Y., & Hu, X. (2020). Use of profession-role exchange in an interprofessional student team-based community health service-learning experience. BMC Medical Education, 20(1), 212.

Kim, K.J., Kim, S.R., Lee, J., Moon, J.Y., Lee, S.H., & Shin, S.J. (2022). Virtual conference participant’s perceptions of its effectiveness and future projections. BMC Medical Education, 22(1), 10.

Møller, M.K., Sørensen, A., Andreassen, P., & Malling, B. (2022). What works in appraisal meetings for newly graduated doctors? – and what doesn’t? BMC Medical Education, 22(1), 306.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-10

Як цитувати

Гарбар, К. Б., Єлоєва, З. В., & Матвієнко, С. О. (2023). ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ В ПІСЛЯДИПЛОМНІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ. Медична освіта, (1), 113–119. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13561

Номер

Розділ

РЕФОРМУВАННЯ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ