ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ – ШЛЯХ ДО ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Т. Є. Рожнова Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-3608-8943
  • С. Н. Вадзюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-9105-8205
  • С. С. Наконечна Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • О. М. Ратинська Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.3.13408

Ключові слова:

освітній процес, студенти-медики, інтерактивні методи навчання

Анотація

Вища освіта залишається важливою складовою сучасної спільноти, проте в умовах традиційних форм і методів навчання студенти, пасивно отримуючи інформацію, не вміють здобувати її самостійно й застосовувати те, що знають. Пріоритетом сучасної медичної освіти повинна стати особистість студента-медика, тому на сьогодні актуальності набувають інтерактивні методи навчання, що повинно привести до якісної зміни педагогічного процесу. Інтерактивні методи навчання є предметом численних досліджень, проте комплексного дослідження проблеми підвищення якості професійної підготовки в медичних ЗВО у процесі вивчення дисциплін із застосуванням інтерактивних методів навчання поки що немає.

Мета – обґрунтування застосування інтерактивних методів викладання у професійній підготовці студентів-медиків.

Впровадження інтерактивних методів навчання є перспективним напрямком навчання; їх впровадження  сприяє створенню  додаткових  можливостей для оновлення змісту навчання, методів викладання дисциплін і розповсюдження знань, які ґрунтуються на сучасних мультимедійних технологіях. Інтерактивне навчання дає можливість урізноманітнити  навчальний процес, що також є фактором підвищення інтересу до дисципліни та мотивації.

Посилання

Raznatovska, О.М., Murzina, О.А., Pototska, O.I., & Alekseeva, H.M. (2018). Aktualnist vprovadzhennya v osvitniy protses studentiv-medykiv interaktyvnykh metodiv navchannya [Relevancy of interactive methods of teaching implementation in the educational process of medical students]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 85-88 [in Ukrainian].

Bakhanov, K.O. (2008). Interaktyvne navchannya [Inter¬active studies]. Istoriya v shkolakh Ukrayiny – History in Schools of Ukraine, 2, 31-36 [in Ukrainian].

Hinchytska, L.V. (2014). Vykorystannya tekhnolohiyi «mozkovyy shturm» u navchanni hinekolohiyi [Using “Brainstorming” Technique in learning gynecology]. Halytskyy likarskyy visnyk – Galician Medical Journal, 21(2), 104-106 [in Ukrainian].

Hubina, N.V. (2015). Interaktyvna forma navchannya v protsesi spetsializatsiyi z klinichnoyi farmatsiyi na farmatsevtychnomu fakulteti v ramkakh bolonskoyi systemy [Interactive learning during the process of specialization in clinical pharmacy at pharmaceutical faculty of the bologna system]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 41-43 [in Ukrainian].

Dychkivska, I.M. (2012). Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi [Innovative pedagogical technologies]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Doroshenko, O.O., Liskevych, I.I., Maksymchuk, L.T., & Oliynyk, O.I. (2012). Interaktyvni metody navchannya yak zasib udoskonalennya praktychnykh zanyat z dystsyp¬liny «Nevrolohiya» v umovakh kredytno-modulnoyi systemy [Interactive methods of teaching as a mean of improving practical classes in discipline “Neurology” according to credit-modular system]. Halytskyy likarskyy visnyk – Galician Medical Journal, 19, 3(1), 66-67 [in Ukrainian].

Isayeva, N.S., & Saranchuk, O.V. (2015). Uprovadzhennya interaktyvnykh tekhnolohiy na praktychnykh za¬nyat¬tyakh dlya studentiv 3 kursu stomatolohichnoho fakultetu [Implementation of interactive technologies in practical classes for students of the 3rd year of the dental faculty]. Ukr. stomat. alm. – Ukrainian Dental Almanac, 3, 59-62 [in Ukrainian].

Zaporozhan, V.M., Kashtalian, M.M., & Chernetska, O.V. (2017). Suchasni pidkhody do osvitnoho protsesu z pidhotovky vysokoprofesiynykh fakhivtsiv [Modern approaches to educational process of highly professional specialists training]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 27-31 [in Ukrainian].

Karpets, M.V. (2014). Zastosuvannya novitnikh pedahohichnykh tekhnolohiy dlya orhanizatsiyi praktychnykh zanyat z dystsypliny «Biolohichna ta bioorhanichna khimiya» [The Application of the Latest Pedagogical Technologies for Organizing Practical Classes in Biological and Bioorganic Chemistry]. Halytskyy likarskyy visnyk – Galician Medical Journal, 21(3), 89-91 [in Ukrainian].

Kulishov, S.K., Kudrya, I.P., & Tretyak, N.H. (2014). Interaktyvne navchannya vnutrishnʹoyi medytsyni yak tekhnolohiya vklyuchennya studentiv v upravlinnya navchalnym protsesom [Interactive study of internal medicine as a technology for incorporating students into the management of the learning process]. VDNZU «Ukrayinska medychna stomatolohichna akademiya» [in Ukrainian].

Luchko, O.R. (2020). Vyvchennya vnutrishnoyi medytsyny studentamy stomatolohichnoho fakulʹtetu z vykorystannyam interaktyvnykh metodiv navchannya [Interactive teaching methods in teaching internal medicine to dental students]. Aktualni problemy suchasnoyi medytsyny: Visnyk Ukrayinskoyi medychnoyi stomatolohichnoyi akademiyi – Actual Problems of the Modern Medicine: Bulletin of Ukrainian Medical Stomatological Academy, 20(1), 177-180 [in Ukrainian].

Pometun, O. (2007). Entsyklopediya interaktyvnoho navchannya [Encyclopedia of interactive learning]. Kyiv: SPD Kulinichev B. M. [in Ukrainian].

Sytnik, T. (2021). Mistse i rol interaktyvnoho navchannya u systemi innovatsiynykh tekhnolohiy v zakla¬dakh vyshchoyi osvity [Place and role of interactive learning in the system of innovative technologies in higher eduaction institutions]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriya «Pedahohichni nauky» – Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytskyy National University. Series “Pedagogical sciences”, 4, 11-18 [in Ukrainian].

Sichkaruk, O.I. (2006). Interaktyvni metody navchannya u vyshchiy shkoli [Interactive methods of studies in higher school]. Kyiv: Takson [in Ukrainian].

Skrypnyk, L.M. (2013). Interaktyvne navchannya studentiv u vyshchiy medychniy shkoli [Interaсtive training of students in a higher medical school]. Arkhiv klinichnoyi medytsyny – Archive of Clinical Medicine, 2, 91-93 [in Ukrainian].

(2015). Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity (SEG) [Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)]. Kyiv: TOV «CS» [in Ukrainian].

Hai, L.A., Sukhіn Y.V., Wenher, V.F., Muksen, S., & Serdyuk, V.V. (2016). Suchasni metody vykladannia medychnykh dystsyplin u vyshchii shkoli [Modern methods of teaching medical disciplines in high schools]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 15-18 [in Ukrainian].

Filonenko, M.M. (2016). Metodyka vykladannya u vyshchiy medychniy shkoli na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Teaching methodology in the higher medical school based on the principles of the competence approach]. Metodychni rekomendatsiyi dlya vykladachiv ta zdobuvachiv naukovoho stupenyu doktora filosofiyi (PhD) VM(F)NZ Ukrayiny – Methodological recommendations for teachers and candidates for the scientific degree of Doctor of Philosophy (PhD), 88 [in Ukrainian].

Boyko, V.V., Korolevska, A.Yu., Ripatti, I.A., & Zav¬horodniy, I.V. (2021). Formuvannya kompetentsiyi studentiv-medykiv u protsesi navchannya pry vykorystanni interaktyvnykh metodyk [Formation of competence of medical students in the learning process using interactive methods]. Aktualni problemy vyshchoyi medychnoyi osvity i nauky: materialy Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferen¬tsiyi z mizhnarodnoyu uchastyu – Actu¬al problems of higher medical education and science: materials of All-Ukrainian scientific and practical conference with international participation. Kharkiv: KHNMU [in Ukrainian].

Shevchyk, L.O., & Kravets, N.Ya. (2018). Zastosuvannya kvestu yak tekhnolohiyi praktyko-oriyentovanoho navchannya studentiv medychnykh vyshiv [Quest application as technologies of practical oriented education of students of medical universities]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 78-81 [in Ukrainian].

Shekhovtseva, T.H. (2019). Interaktyvni metody navchannya yak osnova motyvatsiyi studentiv v umovakh suchasnoho pedahohichnoho protsesu [Interactive teaching technologies as a way to boost students’ motivation through the learning]. Aktualni problemy suchasnoyi medytsyny: Visnyk Ukrayinskoyi medychnoyi stomatolohichnoyi akademiyi – Actual Problems of the Modern Medicine: Bulletin of Ukrainian Medical Stomatological Academy, 19, 1(65), 105-108 [in Ukrainian].

Shkilnyak, L.I. (2015). Dyskusiya yak metod interaktyvnoho navchannya u vyshchiy medychniy shkoli [Discussion as a method of interactive education in high medical school]. Visnyk Vinnytskoho natsionalnoho medychnoho universytetu – Reports of Vinnytsia National Medical University, 19, 1, 189-192 [in Ukrainian].

Yastremska, S.O. (2015). Interaktyvna forma navchannya v protsesi spetsializatsiyi z klinichnoyi farmatsiyi na farmatsevtychnomu fakulteti v ramkakh bolonskoyi systemy [Innovative teaching strategies in nursing education]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 70-73 [in Ukrainian].

Chimmalgi, M. (2019). Interactive Lecture in the Dissection Hall: Transforming Passive Lecture into a Dynamic Learning Experience. Anatomical Sciences Education, 12(2), 191-199.

Yohannan, D.G., Oommen, A.M., Umesan, K.G., Raveendran, V.L., Sreedhar, L., Anish, T., ... Krishnapillai, R. (2019). Overcoming Barriers in a Traditional Medical Education System by the Stepwise, Evidence-Based Introduction of a Modern Learning Technology. Medical Science Educator, 29(3), 803-817.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-30

Як цитувати

Рожнова, Т. Є., Вадзюк, С. Н., Наконечна, С. С., & Ратинська, О. М. (2022). ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ – ШЛЯХ ДО ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Медична освіта, (3), 51–59. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.3.13408

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ