МЕТОДИКА ПІДГОТОВКИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНИХ ЛЕКЦІЙ У МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • О. М. Юрах Івано-Франківський національний медичний університет
  • М. Б. Пастух Івано-Франківський національний медичний університет https://orcid.org/0000-0002-7896-2088
  • О. Г. Попадинець Івано-Франківський національний медичний університет https://orcid.org/0000-0002-2093-5984
  • З. Р. Кочерга Івано-Франківський національний медичний університет https://orcid.org/0000-0003-0964-8463
  • Б. М. Павликівська Івано-Франківський національний медичний університет https://orcid.org/0000-0003-2489-1824

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.2.13270

Ключові слова:

бінарна лекція-диспут, міжпредметна бінарна лекція, модернізація, освітній процес

Анотація

Розмаїття форм і методів організації навчального процесу, застосування інноваційних освітніх технологій у вищій школі, пошуки альтернативних шляхів передачі знань не змогли вплинути на фундаментальність лекційно-семінарської форми організації занять, що в абсолютній більшості ЗВО залишається провідною. На основі власного досвіду визначені головні відмінності між двома різновидами бінарних лекцій – бінарної лекції-диспуту і міжпредметної бінарної лекції. Встановлено, що вони різняться за передумовами, які спонукають до їх проведення, метою та основними завданнями, вибором лекторів за особистісними характеристиками і професійною компетентністю, необхідністю попередньої репетиції лекції без участі здобувачів освіти та розподілом лекційного часу між лекторами.

Наведений конкретний приклад налаштування та проведення міжпредметної бінарної лекції для здобувачів вищої медичної освіти третього року навчання, яка була прочитана лекторами кафедр анатомії людини і пропедевтики педіатрії.

Підсумовано, що міжпредметна бінарна лекція є дійовим засобом для оптимізації, інтенсифікації та модернізації освітнього процесу у медичних ЗВО. Використання бінарних лекцій підіймає навчальний процес у медичних ЗВО на якісно вищий щабель: підвищує ефективність, удосконалює, упорядковує, збільшує продуктивність, осучаснює подачу лекційного матеріалу, викликає у здобувачів освіти зацікавленість до подачі лекційного матеріалу, підвищує їхню мотивацію, активізує когнітивну здатність та поведінкову реакцію.

Посилання

Aleksiuk, A., Halushko, T., & Kurliand, Z. Metodyka provedennia lektsiinykh zaniat [Methodology of lecture classes]. Retrieved from: https://sites.google.com/view/metodrada [in Ukrainian].

Cherkasov, V.H., & Holovatskyi, A.S. (Eds.). (2009). Anatomiia liudyny [Human Anatomy]. Vinnytsia: New book [in Ukrainian].

(2021). Binarna lektsiia dlia aspirantiv na kafedri muzychnoho mystetstva i khoreohrafii: Pivdennoukrainskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni K. D. Ushyn¬skoho [Binary lecture for graduate students at the Department of Musical Art and Choreography: Southern Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky]. Retrieved from: https://pdpu.edu.ua/ko/novyny-aspirantura/6023-binarna-lektsiya-dlya-aspirantiv-na-kafedri-muzichnogo-mistetstva-i-khoreografiji [in Ukrainian].

Binarna lektsiia z navchalnoi dystsypliny «Bukhhal¬terskyi oblik»: Natsionalna akademiia statystyky, obliku ta audytu [Binary lecture on the academic discipline “Accountingˮ: National Academy of Statistics, Accounting and Auditing]. Retrieved from: http://nasoa.edu.ua/novyny/binarna-lektsiya-buhgalterskij-oblik/ [in Ukrainian].

(2021). Binarna lektsiia z navchalnoi dystsypliny «Simeine konsultuvannia»: Pivdennoukrainskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni K. D. Ushynskoho [Binary lecture on the educational discipline “Family Counselingˮ: South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky]. Retrieved from: https://pdpu.edu.ua/novyny/7241-binarna-lektsiya-z-navchalnoji-distsiplini-simejne-konsultuvannya [in Ukrainian].

Yurakh, O.M., Pavlykivska, B.M., Popadynets, O.H., Kocherha, Z.R., Pastukh, M.B., Yurakh, H.Iu., … Dubyna, N. (2021). Binarna lektsiia yak metod optymizatsii navchalnoho protsesu v medychnomu universyteti [Binary lecture as a method of optimizing the educational process at a medical university]. Klinichna anatomiia ta operatyvna khirurhiia – Clinical Anatomy and Operative Surgery, 20(1), 48-55 [in Ukrainian].

Binarni lektsii u KNUKiM [Binary Lectures at KNUKaM]. Retrieved from: http://knukim.edu.ua › binarni-lektsiyi-u-knukim [in Ukrainian].

Dobrovolska, O.V., Dobrovolskyi, O.V., Kuz, H.M., & Dvornyk, I.L. Binarni lektsii yak stratehiia navchannia studentiv medychnykh ZVO [Binary Lectures as a Strategy for Teaching Medical Students]. Aktualni problemy suchasnoi vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini – Actual problems of modern higher medical education in Ukraine. Retrieved from: https://www.sspu.sumy.ua [in Ukrainian].

Lutsyk, O.D., & Chaikovskyi, Yu.B. (Eds.). (2018). Histolohiia, tsytolohiia, embriolohiia [Histology, Cytology, Embryology]. Vinnytsia: Nova knyha [in Ukrainian].

Kocherha, Z.R., Popadynets, O.H., Pavlykivska, B.M., Yurakh, O.M., & Pastukh, M.B. (2021). Dosvid dualnoi lektsii yak pryklad mizhkafedralnoi intehratsii pry navchanni maibutnikh medykiv [The experience of a dual lecture as an example of interdepartmental integration in the training of future doctors]. Molodyi vchenyi – A Young Scientist, 96(8), 17-20 [in Ukrainian].

Imunni faktory zakhystu slyzovykh obolonok [Immune Factors for the Protection of Mucous Membranes]. Retrieved from: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fsvitppt.com.ua%2Fmedicina%2Fimunoterapiya.html&psig=AOvVaw0lX_RaCfsaix-zDIQ3MfLU&ust=1640707081627000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqGAoTCJj3uq-shPUCFQAAAAAdAAAAABCGAQ [in Ukrainian].

Kaidalova, L.H., & Shchokina, N.B. (2009). Shliakhy aktyvizatsii navchalno-piznavalnoi diialnosti mahistrantiv spetsialnosti «pedahohika vyshchoi shkoly» pid chas lektsiinoho vykladannia [Ways to activate the educational and cognitive activity of master’s students in specialty “High School Pedagogyˮ during lectures]. Retrieved from: https://sportpedagogy.org.ua › html › journal [in Ukrainian].

Limfatychnyi vuzol [Lymphatic Node]. Retrieved from: https://s0.slide-share.ru/s_slide/ef861659125444660c3e8075e7003f5d/594d29d4-0157-4e30-a23d-2ebfa72734ff.jpeg [in Ukrainian].

Limfoepitelialne hlotkove kiltse [Lymphoepithelial Pharyngeal Ring]. Retrieved from: https://www.ruchron.com/skoraya-pomosh/gallery/2208-limfaticheskoe-glotochnoe-kolco/ [in Ukrainian].

Lokalizatsiia orhaniv krovotvorennia v orhanizmi liudyny [Localization of hematopoietic organs in the human body]. Retrieved from: https://s0.slideshare.ru/s_slide/b3e64bd90637e10380ba419d499dcfd3/db4b636e-4418-4a54-898b-1938e3744137.jpeg [in Ukrainian].

Makurina, H.I., & Vizir, V.A. (2018). Binarna lektsiia yak innovatsiina pedahohichna tekhnolohiia u suchasnii vyshchii osviti [Binary lecture as an innovative pedagogical technology in modern higher education]. Aktualni pytannia pidvyshchennia yakosti osvitnoho protsesu : zb. tez nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu – Current issues of improving the quality of the educational process: coll. theses of science and practice conf. from international participation (p. 53). Ivano-Frankivsk. Retrieved from: http://dspace.zsmu.edu.ua › bitstream › макуріна_... [in Ukrainian].

Metodyka pidhotovky ta provedennia lektsii [Methods of preparing and reading the lectures]. Retrieved from: https://okop.naiau.kiev.ua › files › MetRec_lekc [in Ukrainian].

Pidnebinnykh myhdalykiv histolohiia [Histology of Palatine Tonsils]. Retrieved from: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fjak.koshachek.com%2Farticles%2Fpidnebinnihmigdalingistologija.html&psig=AOvVaw3rXnEItsxoVCHUoACmXTc&ust=1640704541307000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCODAiO-ihPUCFQAAAAAdAAAAABBp [in Ukrainian].

Selezinka [Spleen]. Retrieved from: https://cf2.pptonline.org/files2/slide/8/8l3vnR1BIYKWCjxb426OHcQLpFSNiTGMrshUkq/slide-35.jpg [in Ukrainian].

Tymusni tiltsia (tiltsia Hassalia) [Thymus bodies (Hassall’s bodies)]. Retrieved from: https://cf2.pptonline.org/files2/slide/q/QkuxWMSY8INitn7qGarR6KcfC3lXFUOeB9w1gj2hP/slide-14.jpg [in Ukrainian].

Chervonyi kistkovyi mozok [Red bone marrow]. Retrieved from: https://s0.slide-share.ru/s_slide/55f47b36f1d13645b3e567d2ae77b994/dcf0211a-07ba-4c6b-87ea-b21f2303c529.jpeg [in Ukrainian].

Chornokulskyi, S.T., & Yermoliev, V.O. (2013). Anatomiia vnutrishnikh orhaniv (splankhnolohiia) [Anatomy of internal organs (splanchnology)]. Kyiv: Knyha plius [in Ukrainian].

Chuieva, I.O., Diadechko, I.Ie., & Zhestkov, S.H. Binarna lektsiia yak zasib pidvyshchennia yakosti lektsiinykh zaniat u protsesi pidhotovky fakhivtsiv haluzi turyzmu ta hotelno-restorannoi spravy [Binary lecture as a method of improving the quality of lectures in the process of training specialists in the field of tourism, hotel and restaurant business]. DOI 10.30525/978-9934-26-041-4-107 [in Ukrainian].

Yahupov, V.V. Vydy i formy lektsii. Lektsiia-dyskusiia. Lektsiia-analiz konkretnoi sytuatsii. Lektsiia z vykorystanniam tekhniky zvorotnoho zviazku [Types and forms of lectures. Lecture-discussion. Lecture-analysis of a specific situation. Lecture using the feedback technique]. Retrieved from: https://eduknigi.com/ped_view.php?id=207. [in Ukrainian].

Yarosh, N.S. (2018). Binarna lektsiia yak innovatsiina pedahohichna tekhnolohiia u suchasnii vyshchii osviti [Binary lecture as an innovative pedagogical technology in modern higher education]. Suchasna viina: humanitarnyi aspekt – Modern war: humanitarian aspect: Proceedings of the scientific and practical conference of I. Kozhedub KhNU PS. (pp. 124-125). Retrieved from: http://www.hups.mil.gov.ua › science › stud-conf [in Ukrainian].

Cui, D., Naftel, J.P., Daley, W.P., Lynch, J.C., Haines, D.E., Yang, G., & Fratkin, J.D. (2011). Atlas of histology with functional and clinical correlations. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; Charter 10, Lymphoid system.

Ernst, L.M., Ruchelli, E.D., & Huff, D.S. (2011). Color atlas of fetal and neonatal histology. New York: Springer. Section VI, Hematolymphoid system.

Mescher, A.L. (2018). Junqueira’s basic histology: text and atlas. (15th ed.). New York: McGraw-Hill education; Charter 14, The immune system and lymphoid organs.

Ross, M.H., & Pawlina, I.W. (2016). Histology: a text and atlas: with correlated cell and molecular biology. Philadelphia: Wolters Kluwer Health; Charter 14, Lymphatic system.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-02

Як цитувати

Юрах, О. М., Пастух, М. Б., Попадинець, О. Г., Кочерга, З. Р., & Павликівська, Б. М. (2022). МЕТОДИКА ПІДГОТОВКИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНИХ ЛЕКЦІЙ У МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Медична освіта, (2), 63–70. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.2.13270

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ