ІНТЕНСИФІКАЦІЯ СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЯК ФАКТОР ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО, НАВЧАЛЬНОГО ТА ЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Н. О. Гевкалюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-7718-4616
  • В. Я. Крупей Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-3545-2448
  • О. В. Скочило Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-8621-8275

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.4.12687

Ключові слова:

learning intensification, nervous and emotional stress, psycho-emotional features of students, bruxism

Анотація

У підготовці лікарів нової генерації сьогодні основний акцент робиться як на засвоєнні студентами знань, вмінь, навичок, формуванні професійної компетентності, так і на формуванні гармонійних, усебічно розвинутих особистостей, які мають позитивні, комфортні стосунки з соціумом. Ускладнення програми навчання, широке використання технічних засобів у сучасному освітньому процесі, інтенсифікація навчання, збільшення кількості інформації та підвищення вимог до якості навчання зумовлюють закономірне збільшення інтелектуального, навчального та нервово-психічного навантаження. Тривалий вплив інформаційних перенавантажень знаходить своє негативне відображення не лише на фізичному самопочутті людини, але й на її психологічному функціонуванні. У студентському віці молодь володіє великими можливостями для напруженої розумової праці, цей період є заключним етапом вікового розвитку психофізіологічних і рухових можливостей організму. Адаптацію студентів до навчання у закладі вищої освіти – одну з фундаментальних міждисциплінарних наукових проблем – необхідно розглядати як динамічний, багатосторонній і комплексний процес, що став предметом особливої уваги педагогів, психологів, медиків. Унаслідок емоційної нестабільності, стресових ситуацій, що призводять до неврологічних та рухових розладів, згідно з нейрогенною теорією, часто виникає бруксизм, чому сприяють і різноманітні відхилення в будові та функціях зубощелепної системи. Мета дослідження полягає в оцінці нервово-емоційного напруження студентів у період екзаменаційної сесії та виявленні відхилень, пов’язаних із психоемоційним станом студентів, у функціях зубощелепної системи. Ми провели клінічне стоматологічне обстеження за загальноприйнятими методиками 165 студентів віком від 20 до 25 років на кафедрі дитячої стоматології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України. Для встановлення типу темпераменту було проведено анкетування за опитувальником Г. Айзенка; для встановлення психоемоційного стану – анкетування з використанням опитувальника Г. Айзенка та PS шкал Міннесотського багатомірного особистісного опитувальника; для оцінки особистісної шкали проявів тривоги – опитувальник I. Teylor. Діагностику наявності та оцінку ступеня вираженості бруксизму здійснювали за допомогою BruxChecker®. Ми застосували алгоритм вибору оптимального методу лікування, направленого на усунення етіологічного фактора – психоемоційної нестабільності з урахуванням психофізіологічних особливостей конкретного випадку та стоматологічне лікування відхилень у функціях зубощелепної системи. Проведені нами дослідження доводять ефективність лікування бруксизму у випадку діагностичного визначення превалюючого етіологічного фактора та впливу саме на нього, що приводить до нормалізації всіх інших факторів.

Біографії авторів

Н. О. Гевкалюк, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-8125-2016

В. Я. Крупей, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-9262-2016

О. В. Скочило, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Scopus Author ID 57211590087

Посилання

Aleksyeyeva, T.V. (2008). Sotsialno-psykholohichni aspekty adaptatsii [Socio-psychological aspects of adaptation]. Donetsk: Veber [in Ukrainian].

Nakonechna, O.A., Yarmysh, N.V., Stetsenko, S.O., & Martynova, S.M. (2021). Bioenerhetychni protsesy [Bioenergetic processes]. Kharkiv: KhNMU [in Ukrainian].

Bulah, V.P. (2014). Stres ta yoho vplyv na orhanizm lyudyny [Stress and its impact on the human body]. Materynstvo – Motherhood, 3, 10-15 [in Ukrainian].

Buslovskaya, L.K., & Ryzhkova, Yu.P. (2009). Adaptivnyie vozmozhnosti orhanizma studientov i sposoby ikh povysheniya [Adaptive capabilities of the body of students and ways to increase them]. Visnyk Khark. nats. un-tu im. V. N. Karazina. Ser. «Valeolohiia: suchasnist i maibutnie» – Visnyk V Karazin. Kharkiv. National University Serie “Valeology: Present and Futureˮ, 862(6), 22-26 [in Russian].

Hubenko, I.Ya., Karnatska, O.S., & Shevchenko, O.T. (2013). Osnovy zahalnoyi i medychnoyi psykholohiyi, psykhichnoho zdorovya ta mizhosobovoho spilkuvannya [Fundamentals of general and medical psychology, mental health and interpersonal communication]. Kyiv: Medytsyna [in Ukrainian].

Drohomyretska, M.S., & Martyts, Yu.M. (2012). Doslidzhennya nichnoho bruksyzmu u ditey v period zminnoho prykusu z vykorystannyam BruxChecker [Study of nocturnal bruxism in children during the period of variable occlusion using BruxChecker]. Suchasna ortodontiya - shlyakh profesiynoho rozvytku, mat. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastyu – Modern Orthodontics - the path of professional development, proceedings of the scientific-practical conf. with international participation. Kyiv [in Ukrainian].

Zoriy, A.I. (2010). Vzayemozvyazok osobystisnykh rys studentiv-medykiv i pokaznykiv vehetatyvnoyi nervovoyi systemy pid chas skladannya ispytiv [Relationship between personality traits of medical students and indicators of the autonomic nervous system during exams]. Medychna psykholohiya – Medical Psychology, 1,15-18 [in Ukrainian].

Ivanova, O.I., & Basanets, L.M. (2008). Osoblyvosti adaptatsii studentiv-pershokursnykiv do navchannia v umovakh suchasnoho osvitnoho zakladu [Features of adaptation of first-year students to study in a modern educational institution]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 3, 335-343 [in Ukrainian].

Karpliuk, S.O. (2019). Osoblyvosti tsyfrovizatsiyi osvitnoho protsesu u vyshchiy shkoli [Features of digitalization of the educational process in higher education]. Informatsiyno-tsyfrovyy osvitniy prostir Ukrayiny: transformatsiyni protsesy i perspektyvy rozvytku, mat. metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrayiny – Information and digital educational space of Ukraine: transformation processes and prospects of development, proceedings of the methodological seminar of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].

Kvashnina, L.V. (2000). Ponyattya adaptatsiyi i adaptovanist yak intehralnyy pokaznyk zdorovya [The concept of adaptation and adaptability as an integral indicator of health]. Perynatolohiya ta pediatriya – Perinatology and Pediatrics, 1, 33-36 [in Ukrainian].

Klitynska, O.V., & Zorivchak, T.I. (2015). Suchasni teoriyi etiolohiyi ta patohenezu bruksyzmu [Modern theories of etiology and pathogenesis of bruxism]. Molodyy vchenyy – Young Scientist, 3(43), 82-85 [in Ukrainian].

Klitynskyi, Yu.V. (2006). Diahnostyka ta kompleksne patohenetychne likuvannia miazevo-suhlobovoho bolovoho dysfunktsiinoho syndromu [Diagnosis and complex pathogenetic treatment of musculoskeletal pain dysfunc¬tion syndrome]. Nauk. Visn. nats. med. un-tu im. O. O. Bohomoltsia – Scientific Bulletin of the Bogomolets National Medical University, 3, 78-80 [in Ukrainian].

Maksymenko, S.D. (2008). Zahalna psykholohiya [General Psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury [in Ukrainian].

Malakhov, P.S., Asieieva, Yu.O., & Kharitonova, A.S. (2016). Problemnist adaptatsiyi studentiv-medykiv [Problems of adaptation of medical students]. Medychna psykholohiya – Medical Psychology, 2, 3-5 [in Ukrainian].

Morozova, Ye.N., Zhuyko, D.A., & Hrinko, A.L. (2009). Rabotosposobnost i psikhologicheskoye sostoyaniye studentov v techeniye uchebnogo goda i faktory, ikh opredelyayushchiye [Efficiency and psychological state of students during the academic year and the factors that determine them]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk – Slobozhansky Scientific and Sports Bulletin, 3, 307-310 [in Russian].

Nettsel, F., & Shylts, K. (2006). Prakticheskoye rukovodstvo po ortodonticheskoy diagnostike [A practical guide to orthodontic diagnosis]. Lvov [in Russian].

Pavlenko, O.V., Bida, V.I., & Doroshenko, O.M. (2012). Elektromiohrafichna otsinka funktsionalnoi aktyvnosti zhuvalnykh miaziv u patsiientiv z ortopedychnymy konstruktsiiamy z oporoiu na implantaty [Electromyographic assessment of functional activity of masticatory muscles in patients with orthopedic structures based on implants]. Sovremennaya stomatolohyya – Modern Dentistry, 3, 131-134 [in Ukrainian].

Pasko, O.M., & Tsilmak, O.M. (2018). Psykholohia [Psychology]. Odesa: vydavets Bukaiev V.V. [ in Ukrainian].

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny Pro vstanov¬lennya karantynu z metoyu zapobihannya poshyrennyu na terytoriyi Ukrayiny hostroyi respiratornoyi khvoroby COVID-19, sprychynenoyi koronavirusom SARS-CoV-2, ta etapiv poslablennya protyepidemichnykh zakhodiv vid 9 hrudnya 2020 r. № 1236 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine On the establishment of quarantine to prevent the spread of acute respiratory disease COVID-19 caused by coronavirus SARS-CoV-2 and stages of mitigation of anti-epidemic measures dated December 9, 2020 No. 1236] [in Ukrainian].

Kozhyna, H.M., Marakushyn, D.I., Zelenska, K.O., Khaustov, M.M., & Zelenska, H.M. (2017). Psykhofizio¬lohichni osoblyvosti staniv dezadaptatsiyi u studentiv-medykiv v suchasnykh umovakh [Psychophysiological features of maladaptation states in medical students in modern conditions]. Ukrayinskyy zhurnal medytsyny, biolohiyi ta sportu – Ukrainian Journal of Medicine, Biology and Sport, 1(3), 91-95 [in Ukrainian].

Pshuk, N.H., & Slobodianiuk, D.P. (2015). Rol psykhosotsialnykh chynnykiv u genezi sotsialnoyi dezadap¬tatsiyi u studentskoyi molodi [The role of psychosocial factors in the genesis of social maladaptation in student youth]. Ukrayinskyy visnyk psykhonevrolohiyi – Ukrainian Journal of Psychoneurology, 23, 2(83), 86-91 [in Ukrainian].

Samokhvalov, V.G., Isaeva, I.N., & Bulynina, O.D. (2010). Osobennosti adaptatsionnykh i vosstanovitelnykh protsessov u lits molodogo vozrasta s arterialnoy gipotoniyey [Features of adaptation and recovery processes in young people with arterial hypotension]. Klinichna ta ekspery¬mentalna medytsyna – Clinical and Experimental Medicine, 4, 103-107 [in Russian].

Sielie, G. (1972). Ocherki ob adaptatsionnom sindrome [Essays on adaptation syndrome]. Moscow: Mieditsyna [in Russian].

Smahliuk, L.V., & Smahliuk, V.I. (2012). Vazhlyvist kompleksnoyi stomatolohichnoyi dopomohy v reabilitatsiyi patsiyentiv iz zuboshchelepnymy anomaliyamy [The importance of comprehensive dental care in the rehabilitation of patients with dental anomalies]. Ukrayinskyy stomato¬lohichnyy almanakh – Ukrainian Dental Almanac, 5, 61-72 [in Ukrainian].

Tokarievich, I.V. (2015). Obshchaya ortodontiya [General orthodontics]. Minsk: BGMU [in Russian].

Ionov, I.A., Komisova, T.Ye., Mamotenko, A.V., … Katerynych, O.O. Fiziolohiya vyshchoyi nervovoyi diyalnosti (VND [Physiology of higher nervous activity (GNI)]. Kharkiv: FOP Petrov V.V. [in Ukrainian].

Chepyha, M.P., & Chepyha, S.M. (2006). Stymulyatsiya zdorovya ta intelektu [Stimulating health and intelligence]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Chernobrovkin, V.M., & Yashchyshyna, Yu.M. (2013). Sotsialni determinanty rozvytku psykhichnoho zdorovia studentskoi molodi [Social determinants of mental health development of student youth]. Mat. IX mezhnarodnivedecko-praktickakonference «Zpravyvedeckeideje–2013». Psycho¬logie a sociologie: Praha. Publishing House «Education and Science» s.r.o. [in Ukrainian].

Shmut, G.P.F., Kholtgreyv, E.A., Dresher, D., & Flis, P.S. (1999). Prakticheskaya ortodontiya [Practical orthodontics]. Lvov: GalDent [in Russian].

Amir, I., Hermesh, H., & Gavish, А. (2015). Bruxism secondary to antipsychotic drug exposure: A positive response to pro-pranolol. Clin. Neuropharmacol., 20, 86-89.

Baba, K., Clark, G., & Ohyama, Т. (2013). Bruxism force detection by a piezoelectric film-based recording device in sleeping humans. Journal Oral Pain, 17, 58-64.

Bader, G., & Lavigne, G. (2017). Sleep bruxism: anoverview of anoromandibular sleep movement disorder. Sleep Medicine Revievs, 1(1), 27-43.

Varalakshmi, S., Praveen Kumar, M., Sravanthi, D., & Abdul Habeeb Bin Mohsin (2014). Bruxism: A Literature Review. Journal of International Oral Health, 6(6),105-109.

Zaag, J., Lobbezoo, F., Wicks, D., & Visscher, С. (2015). Controlled assessment of the efficacy of occlusal stabilization splints on sleep bruxism. Journal Orofacial Pain, 19, 151-158.

Lavigne, G., Kato, Т.А., & Sessle, K.В. (2014). Neurobiological Mexhanisms involved in Sleep Bruxism. Critical Reviews in Oral Biology and Medicine, 65(4), 32-33.

Lobbezoo, F., Hamburger, H., & Naeije, M. (2014). Etiology of bruxism. Theory and Practice.Quintessence, 55, 53-65.

Martits, Y.M., & Plavutska, I.R. (2016). The comparative analysis of masticatory muscles electromyographic activity in patients with orthodontic disorders and those with orthognatic bite. Klinichna stomatolohiya – Clinical Dentistry, 3(16), 56-61.

Nishigawa, K., Bando, Е., & Nakano, М. (2015). Quantitative study of bite force during sleep associated bruxism. Journal Oral Rehabil., 28, 485-491.

Rose, S. (2020). Medical student education in the time of COVID-19. Academic Medicine Journal of the Association of American Medical Colleges, 323(21), 2131-2132. DOI 10.1001/jama.2020.5227.

Safari, A., Jowkar, Z., & Farzin, М. (2013). Evaluation of the relationship between bruxism and premature occlusal contacts. J Contemp. Dent. Pract.,14(4), 616-621.

Stanton, B. Medical Education in the Age of COVID-19. Academic Medicine Journal of the Associa¬tion of American Medical Colleges. DOI 10.1097/ACM.0000000000003890.

Türp, J.C., & Schindler, H. (2012). The dental occlusion as a suspected cause for TMDs: epidemiological and etiological considerations. J. Oral Rehabil., 39(7), 502-512.

World Health Organization. Considerations for school-related public health measures in the context of COVID-19. Retrieved from: https://www.who.int/publications/i/item/considerations-for-school-related-public-health-measures-in-the-context-of-covid-19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-02

Як цитувати

Гевкалюк, Н. О., Крупей, В. Я., & Скочило, О. В. (2022). ІНТЕНСИФІКАЦІЯ СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЯК ФАКТОР ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО, НАВЧАЛЬНОГО ТА ЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ СТУДЕНТІВ. Медична освіта, (4), 16–24. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.4.12687

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ