ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ОСОБИСТОСТІ: МЕДИКО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.11993Ключові слова:
медична освіта, медична психологія, особистість медика, емоційний інтелект, емоційна культура, позитивно-емоційне середовище, самосвідомістьАнотація
Сучасна медицина переходить на новий рівень надання медичної допомоги, трансформуючись у пацієнт-орієнтовану модель. Така ситуація на ринку медичних послуг приводить до зміни підходів у взаємодії лікар і пацієнт, лікар і родичі пацієнта, лікар і суспільство. Важливу роль у такій взаємодії відіграє емоційний інтелект (EQ від англ. Emotion Quotient) – що є розумінням своїх і чужих емоцій, вміння конструктивно їх висловлювати, розуміти почуття і переживання оточуючих. Сьогодення ставить перед лікарем певні завдання, такі, як: вміння налагоджувати контакт, чітко і зрозуміло доносити інформацію до пацієнта, ураховуючи індивідуальність пацієнта й обставини, за яких виникло захворювання, уміння переконувати і ставати партнерами у лікуванні, створювати довірливі відносини.
У статті розглянуто особливості емоційного інтелекту особистості; проаналізовано різні наукові підходи (вітчизняні, закордонні) до дефініції «емоційний інтелект»; розкрито зв’язки емоційної складової медичного працівника із психологічним виміром; ґрунтовно окреслено модель емоційного інтелекту особистості, що корелюється із професійним зростанням фахівця медичної установи.
Формування емоційного інтелекту майбутніх лікарів, що здатні співпереживати, надавати якісні медичні послуги й забезпечувати задоволення пацієнтів від лікування, є складовою частиною системи охорони здоров’я.
Посилання
Vadzyuk, S., & Tabas, P. (2018). Emotsiynyy intelekt i profesiyna pidhotovka studentiv–medykiv [Emotional intelligence and professional training of medical students]. Medychna akademiya – Medical Academy. Retrieved from: https://medychna-akademia.tdmu.edu.ua/ [in Ukrainian].
Kaloshyn, V.F., & Trakalyuk, O.L. (2007). Emotsiynyy intelekt: sutnist, neobkhidnist, pidkhid do vyznachennya [Emotional intelligence: essence, necessity, approach to definition]. Upravlinnya shkoloyu – School Management, 33, 2-17 [in Ukrainian].
Koval, K.O. (2015). Rozvytok «Soft Skills» u studentiv – odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannya [The development of “Soft Skills” for students is one of the important factors of employment]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu – Bulletin of Vinnytsia Politecnic Institute, 2, 162-167 [in Ukrainian].
Kolenko, Yu.H., Linovytska, O.V., & Malunova, H.D. (2019). Komunikatyvna kompetentnist maybutnikh likariv–stomatolohiv yak neobkhidna skladova optymizatsiyi systemy nadannya stomatolohichnykh posluh [Communicative competence of future dentists as a necessary component of optimizing the system of dental services]. Suchasna stomatolohiya – Modern Dentistry, 5, 110-112 [in Ukrainian].
Rakityanska, L. (2018). Sutnistʹ ta zmist ponyattya emotsiynyy intelekt [The essence and meaning of the concept of emotional intelligence]. Pedahohichnyy protses: teoriya i praktyka – Pedagogical Process: Theory and Practice, 4, 35-42 [in Ukrainian].
Sele, H. (2016). Stress bez dystressa [Stress without distress]. Zhurnal nevrolohiyi im. B.M. Mankovskoho – B.M. Mankowski Journal of Neurology, 1, 78-89 [in Russian].
Strelnikov, V.Yu. (2010). Rol emotsiynoho intelektu u zabezpechenni zdorovya lyudyny [The role of emotional intelligence in human health]. Postmetodyka – Postmethodo¬logy, 6, 15-21 [in Ukrainian].
Shpak, M. (2011). Emotsiynyy intelekt v konteksti suchasnykh psykholohichnykh doslidzhen [Emotional intelli-gence in the context of modern psychological research]. Psykholohiya osobystosti – Psychology of Personality, 1, 282-288 [in Ukrainian].
Yavorska, T.P. (2018). Emotsiynyy intelekt likariv, yaki nadayut dopomohu patsiyentam iz tserebrovaskulyarnymy zakhvoryuvannyamy [Emotional intelligence of doctors who help patients with cerebrovascular diseases]. Medychna psykholohiya – Medical Psychology, 13(3), 15-19 [in Ukrainian].
Bar-On, Reuven, & Parker, James D.A. (2000). The handbook of emotional intelligence: theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. Jossey-Bass.
Ravichandra, K.S., Ravi, G.R., Kandregula, C.R., Vundavalli, S., Srikanth, K., & Lakhotia, D. (2015). Emotional intelligence among dental undergraduate students: an indispensable and ignored aspect in dentistry. Journal of International Oral Health: JIOH, 7(4), 69.
Arora, S., Ashrafian, H., Davis, R., Athanasiou, T., Darzi, A., & Sevdalis, N. (2010). Emotional intelligence in medicine: a systematic review through the context of the ACGME competencies. Medical Education, 44(8), 749-764.
Azimi, S., AsgharNejad Farid, A.A., Kharazi Fard, M.J., & Khoei, N. (2010). Emotional intelligence of dental students and patient satisfaction. European Journal of Dental Education, 14(3), 129-132.
Goleman, D. (2012). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam Books.
Smith, М.K. (2008). Howard Gardner and multiple intelligences’. The encyclopedia of pedagogy and informal education. Retrieved from: https://www.infed.org/mobi/howard-.
Faye, A., Kalra, G., Swamy, R., Shukla, A., Subramanyam, A., & Kamath, R. (2011). Study of emotional intelligence and empathy in medical postgraduates. Indian Journal of Psychiatry, 53(2), 140.
Yehorova, I.V., Savchuk, B.P., & Fedchyshyn, N.O. (2021). Formation of emotional intelligence of the future manager of education on the basis of coaching technology. Medychna osvita – Medical Education, 1, 55-61.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.