АНАЛІТИЧНА ХІМІЯ У ФАРМАЦЕВТИЧНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ ТА ПОЛЬЩІ

Автор(и)

  • M. M. Mykhalkiv Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-8574-6412
  • I. B. Ivanusa Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-9803-588X
  • H. Ya. Zahrychuk Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-4361-1680

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.4.11659

Ключові слова:

аналітична хімія, фармацевтична освіта

Анотація

Аналітична хімія належить до базових дисциплін у фармацевтичній освіті. Вона є підґрунтям для подальшого вивчення таких дисциплін, як фармацевтична хімія, токсикологічна та судова хімія, стандартизація лікарських засобів тощо, та передбачає формування умінь застосування одержаних знань для вивчення спеціальних дисциплін та у професійній діяльності. Навички виконання якісного та кількісного аналізу хімічними й інструментальними методами вкрай необхідні для подальшого успішного засвоєння фізичної та колоїдної, органічної, біологічної, фармацевтичної, токсикологічної та судової хімії, технології ліків й інших спеціальних дисциплін.

У рамках проєкту “New and innovative teaching methods in pharmacy” доценти Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України (ТНМУ) М. М. Михалків, І. Б. Івануса та Г. Я. Загричук відвідали Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Ми мали можливість відвідати кафедри, на яких навчаються студенти фармацевтичного факультету, та поспілкуватися із професорсько-викладацьким складом цих кафедр щодо методик викладання дисциплін, у тому числі й аналітичної хімії, та познайомитися із напрямками їх наукових досліджень.

В Україні, відповідно до навчального плану підготовки здобувачів вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоровʼя», спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація» (другий (магістерський) рівень вищої освіти), кваліфікації «Магістр фармації», аналітична хімія належить до нормативних навчальних дисциплін, а саме до циклу загальної підготовки. Дану дисципліну студенти вивчають на другому курсі навчання (3 та 4 семестри).

У Польщі, а саме в Люблінському медичному університеті до 2019 р. аналітичну хімію на фармацевтичному факультеті (спеціальність «Фармація») студенти вивчали також на другому курсі навчання (3 та 4 семестри), тоді як з 2019–2020 навчального року студенти вивчатимуть аналітичну хімію на першому курсі (2 семестр). Спільні підходи та відмінності у викладанні аналітичної хімії в Україні та Польщі наведено в даній статті.

Біографії авторів

M. M. Mykhalkiv, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID P-2011-2016

Scopus Author ID 57201748668

I. B. Ivanusa, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID P-2026-2016

Scopus Author ID 57193544926

H. Ya. Zahrychuk, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-6055-2016

Scopus Author ID 6603499461

Посилання

Vasyuk, S.O. (2006). Zastosuvannia fizyko-khimichnykh metodiv dlia analizu yakosti fenolvmishchuyuchykh likarskykh zasobiv [Application of physicochemical methods for the qualitative analysis of phenol-containing drugs]. Doctor’s Extended abstract. Kyiv [in Ukrainian].

Ivanusa, I.B., & Mykhalkiv, M.M. (2016). Neobkhidnist pohlyblenoho vyvchennia fizyko-khimichnykh metodiv analizu u farmatsevtychnii osviti [Necessity in-depth study of physical and chemical methods of analysis in the pharmaceutical education]. Medychna osvita – Medical Education, (1), 74-77 [in Ukrainian].

Ivanusa, I.B., & Mykhalkiv, M.M. (2020). Osoblyvosti vykladannia analitychnoi khimii dlia studentiv farmatsevtychnoho fakultetu (zaochnoi formy navchannia) [Features of analytical chemistry teaching for students of pharmaceutical faculty (extramural education)]. Medychna osvita – Medical Education, (4), 14-17 [in Ukrainian].

Ivanusa, I.B., Mykhalkiv, M.M., & Demyd, A.Ye. (2015). Rol rozrakhunkovykh zadach pry vyvchenni analitychnoi khimii u farmatsevtychnii osviti [The role of calculation tasks at studying of analytical chemistry in pharmaceutical education]. Medychna osvita – Medical Education, (4), 24-26 [in Ukrainian].

Litvinova, T.N., & Yudina, T.G. (2012). Moderniza¬tsiya soderzhaniya i struktury kursa analiticheskoy khimii dlya studentov farmatsevticheskogo fakulteta na osnove FGOS-3 VPO Content and Structure [Modernization of the analytical chemistry course for pharmaceutical faculty students, based on the federal state educational standard – 3 of Higher Professional Education]. Vestnik CHGPU – Herald of Chelyabinsk State Pedagogical University, (7), 115-127 [in Russian].

Navchalnyi plan pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi osvity haluzi znan 22 «Okhorona zdoroviya», spetsialnosti 226 «Farmatsiia, promyslova farmatsiia» [Curriculum for higher education in the field of knowledge 22 “Health”, specialty 226 “Pharmacy, industrial pharmacy”]. Retrieved from: https://www.tdmu.edu.ua/

wp-content/uploads/2020/03/Navchalnyj-plan-Farmatsiya-promyslova-2019_compressed.pdf [in Ukrainian].

Ohar, S.V., & Leonova, S.H. (2014). Farmatsevtychna khimiia, yii rol u pidhotovtsi fakhivtsiv farmatsii [Pharmaceutical chemistry, its role in pharmacy specialists training]. Farmatsevtychnyi chasopys – Pharmaceutical Review, (2), 107-111 [in Ukrainian].

Polozhennia pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu v Ternopilskomu natsionalnomu medychnomu universyteti

imeni I.Ya. Horbachevskoho Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy [Regulations on the organization of the educational

process at Ternopil National Medical University named after I. Gorbachevsky of the Ministry of Health of Ukraine]. Retrieved from: https://www.tdmu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/05/polozhenya.pdf [in Ukrainian].

Sulabusy. Kierunek: farmacja. Retrieved from: http://www.umlub.pl/studenci-i-doktoranci/sylabusy/kierunek-farmacja/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-06

Як цитувати

Mykhalkiv, M. M., Ivanusa, I. B., & Zahrychuk, H. Y. (2021). АНАЛІТИЧНА ХІМІЯ У ФАРМАЦЕВТИЧНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ ТА ПОЛЬЩІ. Медична освіта, (4), 47–51. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.4.11659

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ