ЯКІСНА МЕДИЧНА (ФАРМАЦЕВТИЧНА) ОСВІТА: ЇХАТИ НАВЧАТИСЯ ЗА КОРДОН ЧИ ЗМІНЮВАТИ СИСТЕМУ ПІДГОТОВКИ В УКРАЇНІ? ЧАСТИНА 1. ЯКІСТЬ ОСВІТИ ЧЕРЕЗ ЗМІНИ У ПРОЦЕДУРІ ВСТУПНОЇ КАМПАНІЇ

Автор(и)

  • A. H. Shulhai Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • H. Ya. Zahrychuk Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • M. M. Mykhalkiv Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • I. B. Ivanusa Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11441

Ключові слова:

якість вищої медичної (фармацевтичної) освіти, компетентнісний підхід, матрикули практичних навичок, симуляційне навчання, автономія ЗВО

Анотація

Соціально вагомими кроками України в питанні європейської інтеграції є заходи щодо реформування законодавства з вищої освіти в контексті Болонського процесу, зокрема прийняття Національної рамки кваліфікацій (НРК) та нової редакції Закону України «Про вищу освіту». Національна рамка кваліфікацій передбачає «введення європейських стандартів і принципів забезпечення якості освіти з урахуванням вимог ринку праці до компетентностей фахівців». За формальними ознаками НРК є матрицею зі статичними опорними елементами – дескрипторами, що визначають вектор руху до певної мети. Нормативно-правовою основою для модернізації освітньої діяльності та стандартів вищої освіти стала нова редакція Закону України «Про вищу освіту».

В публікації розглянуті питання, які, на думку авторів, доцільно прийняти на рівні держави, із врахуванням зарубіжного досвіду, що в цілому мають сприяти підвищенню якості вищої медичної (фармацевтичної) освіти з метою підготовки високо­квалі­фікованого конкурентоспроможного фахівця на основі компетентнісного підходу через процедуру відкритого конкурентного вступу на навчання.

Що вже зроблено? 1. В системі вищої медичної (фармацевтичної) освіти на даний час розроблені стандарти нового покоління на основі компетентнісного підходу практично для всіх освітніх рівнів спеціальностей галузі знань 22 «Охорона здоров’я». 2. З метою формування якісного контингенту абітурієнтів на рівні Міністерства освіти і науки (МОН) України встановлено прохідний бал з другого та третього предметів зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) на рівні 150 балів при вступі на спеціальності 221 «Стоматологія», 222 «Медицина» та 228 «Педіатрія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я».

Що ще необхідно зробити? 1. Одним із шляхів більш якісного відбору абітурієнтів пропонується все-таки запровадити в систему ЗНО поряд із предметним тестуванням ще й апробований тест загальної навчальної компетентності (здатності до навчання). 2. Є потреба у введенні персональних грантів. За результатами ЗНО абітурієнти будуть отримувати персональні гранти (чим вищий бал, тим більший розмір гранту). Гроші будуть безпосередньо прив’язані до реального студента, який матиме право вступити як до державного, так і приватного закладу вищої освіти (ЗВО), що, у свою чергу, спонукатиме вище керівництво ЗВО підвищувати якість та конкурентність освіти свого ЗВО, боротися за абітурієнтів з вищим конкурсним балом.

Посилання

Postanova KMU vid 03 bereznia 2020 r. № 191 “Deiaki pytannia zaprovadzhennia indykatyvnoi sobivartosti” [Some issues of introduction of indicative cost: Resolution of the Cabinet of Ministers of March 3, 2020 No. 191]. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/npas/deyaki-pitannya-zaprovm030320adzhennya-indikativnoyi-sobivartosti [in Ukrainian].

DSTU ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) Systemy upravlinnia yakistiu VYMOHY [DSTU ISO 9001: 2015 (ISO 9001: 2015, IDT). Quality management systems. Requirements]. Retrieved from: http://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209001.pdf [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Moiseyenko, R.O., Tolstanov, O.K., & Voronenko, V.V. (2012). Intehratsiia dodyplomnoi ta pisliadyplomnoi pidhotovky likariv ta provizoriv – vymoha uspishnoi realizatsii reform u sferi okhorony zdorovia [Integration of pre-graduate and post-graduate training of doctors and pharmaceutists – demand of successful realization of reforms in the public health sphere]. Medychna osvita – Medical Education, (2), 6-10 [in Ukrainian].

Kovalchuk, L.Yа. (2012). Rezultaty realizatsii novit¬nikh metodyk orhanizatsii navchalnoho protsesu v Ternopilskomu derzhavnomu medychnomu universyteti imeni I.Ya. Horbachevskoho ta plany na maibutnie [Results of implementation of modern organization methods of educational process in Ternopil State Medical University by I. Ya. Horbachevsky and plans for the future]. Medychna osvita – Medical Education, (2), 11-17 [in Ukrainian].

Komiunike Konferentsii Ministriv krain Yevropy, vidpovidalnykh za sferu vyshchoi osvity “Zahalnoievropeiskyi prostir vyshchoi osvity – dosiahnennia tsilei” [Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education “The European Higher Education Area - Achieving the Goals]. Berhen Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_576 [in Ukrainian].

Moskalenko, V.F., Yavorovskyi, O.P., Bulakh, I.Ye., & Ostapiuk, L.I. (2013). Modernizatsiia navchalnykh planiv i prohram pidhotovky likariv vidpovidno do novoi paradyhmy rozvytku yevropeiskoho osvitnoho prostoru [Modernization of curriculum and programs of training of doctors in accоrdance with new paradigm of development of European educational range] Medychna osvita – Medical Education, (2), 29-32 [in Ukrainian].

Osiychuk, M.S., Volosovets, O.P., & Patnytsky, Yu.S. (2014). Monitorynh yak vazhlyva skladova pokrashchennia yakosti osvity [Monitoring as an important component of improving the quality of education]. Medychna osvita – Medical Education, (2), 19-24 [in Ukrainian].

Polityka v haluzi yakosti DVNZ “Ternopilskyi derzhavnyi medychnyi universytet imeni I.Ya. Horba¬chevskoho MOZ Ukrainy” [Quality Policy of Ternopil State Medical University by I. Ya. Horbachevsky of the Mi¬nistry of Health of Ukraine]. Retrieved from: http://www.tdmu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/04/Polityka-galuzi-yakosti.pdf [in Ukrainian].

Postanova KMU vid 23.11.2011 r. № 1341 [Resolution of the Cabinet of Ministers of 23.11.2011 No. 1341]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF [in Ukrainian].

Postanova KMU vid 29.04.2015 r. № 266 [Resolution of the Cabinet of Ministers of April 29, 2015 No. 266]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ru/266-2015-%D0%BF [in Ukrainian].

Nakaz MON vid 17.09.2014 № 1050 “Pro vyznannia takym, shcho vtratyv chynnist nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 30.12.2005 № 774 “Pro vprovadzhennia kredytno-modulnoi systemy orhanizatsii navchalnoho protsesu” [On recognizing as invalid the order of the Mi¬nistry of Education and Science of Ukraine dated December 30, 2005 No. 774 “On the introduction of credit-transfer system of organization of the educational process”: order of the Ministry of Education and Science dated 17.09.2014 No. 1050]. Retrieved from: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/42852/[in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” vid 01.07.2014 r. № 1556-VII [On higher education: Law of Ukraine of 01.07.2014 No. 1556-VІІ]. Retrieved from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

Proiekt nakazu pro zatverdzhennia Umov pryiomu do zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy v 2020 rotsi [Draft order on approval of the Conditions of admission to higher education institutions of Ukraine in 2020]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovo¬ren¬nya/2019/08/28/priyomu-dlya-gromadskogo-28082019.pdf. [in Ukrainian].

Moskalenko, V.F., Yavorovskyi, O.P., & Ostapyuk, L.I. (2011). Pro zavdannia z vprovadzhennia yevropeiskykh standartiv ta dyrektyv iz vnutrishnoi ta zovnishnoyi harantii yakosti v systemu pidhotovky likariv i provizoriv u natsionalnomu medychnomu universyteti imeni O. O. Bohomoltsia [Tasks of implementation of european standards and instructions on internal and external quality assurance into physicians’ and pharmacists’ training at national medical university by O.O. Bohomolets]. Medychna osvita – Medical Education, (2), 37-40 [in Ukrainian].

Litsenziini umovy provadzhennia osvitnoi diialnosti zakladiv osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 1187 vid 30 hrudnia 2015 r. [On approval of the License conditions for educational activities: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1187 of December 30, 2015]. Retrieved from: http://detut.edu.ua/sites/default/files/files/dokyments/vusha_ocvita_Liz_ymovu.pdf [in Ukrainian].

Nakaz MON vid 11.10.2019 № 1285 Pro zatverdzhennia Umov pryiomu do zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy v 2020 rotsi [On approval of the Conditions of admission to higher education institutions of Ukraine in 2020: order of the Ministry of Education and Science of October 10, 2019 No. 1285]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/vstup-2020/2019/12/priyomunakaz11101912851203.pdf [in Ukrainian].

(2010). Pro provedennia v 2010–2012 rr. eksperymentu z uprovadzhennia testu zahalnoi navchalnoi kompetentnosti: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 28.12.09 [About the experiment for implementation of the General Educational Competency Test in 2010–2012: order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of December 12, 2009]. Visnyk TIMO – Bulletin of Testing and Monito¬ring in Education, (1), 20-24 [in Ukrainian].

Korda, M.M., Shulhai, A.H., Hudyma, A.A., & Zaporozhan, S.Y. (2016). Rozvytok praktychno-oriiento¬vanoho ta symuliatsiinoho navchannia v Ternopil¬skomu derzhavnomu medychnomu universyteti imeni I. Ya. Horbachevskoho [Development of practice-oriented and simulation training at I. Horbachevsky Ternopil State Medical University]. Medychna osvita – Medical Education, (2), 54-57 [in Ukrainian].

Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity [Ukrainian Center for Educational Quality Assessment]. Retrieved from: http://testportal.gov.ua/pisa/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-15

Як цитувати

Shulhai, A. H., Zahrychuk, H. Y., Mykhalkiv, M. M., & Ivanusa, I. B. (2020). ЯКІСНА МЕДИЧНА (ФАРМАЦЕВТИЧНА) ОСВІТА: ЇХАТИ НАВЧАТИСЯ ЗА КОРДОН ЧИ ЗМІНЮВАТИ СИСТЕМУ ПІДГОТОВКИ В УКРАЇНІ? ЧАСТИНА 1. ЯКІСТЬ ОСВІТИ ЧЕРЕЗ ЗМІНИ У ПРОЦЕДУРІ ВСТУПНОЇ КАМПАНІЇ. Медична освіта, (3), 56–64. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11441

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ