МЕНТОРСТВО В СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ЛІКАРЯ

  • V. V. Radchenko ДЗ “Дніпропетровська медична академія МОЗ України”
Ключові слова: ментор, післядипломна освіта, інтернатура, наставництво, професійний розвиток

Анотація

Мета роботи - визначити складові методу навчання і професійного розвитку “Менторство”, що можуть застосовуватися в післядипломній освіті лікаря, та надати практичні рекомендації.

Основна частина. Професійне становлення молодого фахівця є важливим етапом у його соціалізації. Одним із розповсюджених методів розвитку фахових навичок та якостей є менторство. Наставництво в медицині виявилося корисним для особистісного росту, професійного розвитку, формування впевненості в собі та навичок спілкування, отримання задоволення від роботи та планування кар’єри. Існуючі програми післядипломної освіти мають вузьку направленість та не передбачають багатьох сторін підготовки спеціалістів. Метод наставництва, на теперішній час, не має чіткого організаційного, правового та економічного підґрунтя, але багато років, часто стихійно та неформально, використовується в інтернатурі. Післядипломна освіта, на жаль, перестає виконувати соціальну функцію. Для успішного навчання та становлення молодого лікаря необхідні спеціальні ресурси, що дозволять здійснювати психологічний і соціально-педагогічний супровід – тьюторство. На практиці цей напрямок відчуває дефіцит ресурсів і стимулів. У статті проведено аналіз умов до застосування, висвітлено складові, сформульовано основні переваги та недоліки методу наставництва. Наведено досвід застосування методу на клінічній базі. Сформульовано переваги та недоліки методу, дано рекомендації до практичного застосування.

Висновок. Організоване наставництво виведе систему післядипломної освіти на якісно новий рівень, сприятиме швидкій професійній адаптації молодих фахівців та зменшить розрив, що існує нині між вищими навчальними закладами та системою охорони здоров’я.

Посилання

Asukaa, E.S., Halarib, C.D., & Halari, M.M. (2016). Mentoring in medicine: A retrospective study. American Scientific Research Journal for Engineering, Technology and Sciences. Retrieved from: https://www.researchgate.net /publication/301891513_Mentoring_in_Medicine_A_Retrospective_Study.

Bozeman, B., & Feeney, M.K. (2007). Toward a useful theory of mentoring: A conceptual analysis and critique. Administration & Society, 39 (6), 719-739.

Duke University School of Medicine. Department of Medicine (2016). Peer mentoring program offers faculty opportunities to learn, network. Retrieved from: https://medicine.duke.edu/medicinenews/peer-mentoring-program-offers-faculty-opportunities-learnnetwork.

Dehon, E., Cruse, M.H., Dawson, B., & Jackson-Williams, L. (2015). Mentoring during medical school and match outcome among emergency medicine residents. Western Journal of Emergency Medicine, 16 (6), 927-930.

Sweeney, K.R., Fritz, R.A., & Rodgers, S.M. (2012). Careers in medicine at Vanderbilt University School of Medicine: an innovative approach to specialty exploration and selection. Journal Acad. Med., 87 (7), 942-948.

Straus, S.E., Johnson, M.O., Marquez, C., & Feldman, M.D. (2013). Characteristics of Successful and Failed Mentoring Relationships: A Qualitative Study Across Two Academic Health Centers. Academic Medicine: Journal of the Association of American Medical Colleges, 88 (1), 82-89.

Varkey, P., Jatoi, A., Williams, A., Mayer A., Ko, M., Files J., ... & Hayes, Sh. (2012). The positive impact of a facilitated peer mentoring program on academic skills of women faculty. BMC Medical Education, 12, 14.

Bolchakov, A.S., Shlafman, A.I., & Mikhaylov, V. I. (2011). Sovremennyy menedgment organizatssii: teoriya i praktika [Modern management of organizations: Theory and practice]. Saint-Petersburg: Izdatelstvo politekhnicheskogo universiteta [in Russian].

Tongush, V.V., & Roschektaeva, U.Yu. (2017). Nastavnichestvo kak odin iz metodov obucheniya i rasvitiya personala [Mentoring as one of the methods of personnel training and development]. Mezhdunarodnyy nauchnyy zhurnal “Innovatsionnaya nauka” – International Scientific Journal “Innovation Science”, 04-2 [in Russian].

Tsibizova, T.Yu., Augustus, O.M., Sergeev, D.A., & Mardanov, S.A. (2017). “Mentorstvo” kak element raboty prepodavatelya v sisteme vysshego professionalnogo obrasovaniya [“Mentoring” as an element of the teacher’s work methodology in the system of higher professional education]. Sovremennye problemy nauki i obrasovaniya – Modern Problems of Science and Education, 4 [in Russian].

Shlafman, A.I., & Bachin, D.A. (2014). Metody obucheniya deystviem i kouchenga v rasvitii personala [Methods of learning by action and coaching in staff development]. Mir ekonomiki i prava – World of Economics and Law, 1-2, 40-45 [in Russian].

Опубліковано
2019-05-03
Як цитувати
Radchenko, V. V. (2019). МЕНТОРСТВО В СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ЛІКАРЯ. Медична освіта, (1), 116-120. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.1.10094
Номер
Розділ
Досвід з організації навчальної роботи