ТРЕНІНГОВИЙ КЛАС МЕДИЧНИХ ВИРОБІВ ЯК ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ КОМПЛЕКСНОГО РОЗВИТКУ ФАХІВЦЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • А. І. Дуб Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-6945-2422
  • O. O. Покотило Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-3671-9212
  • Л. І. Будняк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-4869-1344

DOI:

https://doi.org/10.11603/2312-0967.2025.1.15160

Ключові слова:

тренінговий клас, медичні вироби, професійні та особистісні навички, товарознавча експертиза, управління асортиментом

Анотація

Мета роботи - теоретичне обґрунтування та аналіз навчального процесу здобуття hard і soft skills під час опанування освітніх компонентів у тренінговому класі медичних товарів у контексті сучасних вимог до фахівців у сфері охорони здоров’я.

Матеріали і методи. Використано законодавчі акти, Стандарти вищої освіти, публікації вітчизняних науковців, публічна інформація на офіційному сайті Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського Міністерства охорони здоровʼя України. З метою реалізації поставленої мети використано контент-аналіз, системно-аналітичний, графічний та метод узагальнення.

Результати й обговорення. Сучасний фахівець у сфері охорони здоров'я повинен володіти не тільки фундаментальними професійними знаннями, а й бути адаптивним, комунікабельним та здатним до аналітичного мислення. Відкриття тренінгового класу медичних товарів стало важливим кроком у здобутті студентами hard та soft skills під час проведення практичних занять на кафедрі управління та економіки фармації з технологією ліків. Під час занять студенти вивчають асортимент медичних виробів, їх характеристики, класифікації та особливості застосування, що сприяє ефективному управлінню асортиментом. Оволодіння алгоритмами використання медичних виробів формує практичний досвід у здобувачів вищої освіти, необхідний для роботи в аптечних та лікувально-профілактичних закладах. Студенти опановують методи оцінки якості продукції відповідно до чинних нормативних документів, стандартів, зокрема Національного класифікатора медичних виробів НК 024:2023. Крім того, практичні заняття сприяють розвитку комунікативних навичок, критичного мислення, вміння працювати в команді та ефективно керувати часом. Таким чином, інтеграція теоретичних знань із практичними завданнями забезпечує комплексну підготовку майбутніх фахівців до професійної діяльності в умовах сучасних викликів.

Висновок. Використання тренінгового класу медичних товарів у навчальному процесі сприяє розвитку фахових компетентностей і гнучких навичок у студентів фармацевтичних та медичних спеціальностей, підвищуючи їхню готовність до реальних професійних викликів. Інтеграція теоретичних знань із практичними завданнями та застосування інноваційних методів навчання дозволяють майбутнім фахівцям ефективно адаптуватися до сучасних умов, включаючи роботу в кризових ситуаціях.

Біографії авторів

А. І. Дуб, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

кандидат фармацевтичних наук, доцент закладу вищої освіти кафедри управління та економіки фармації з технологією ліків

O. O. Покотило, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

кандидат фармацевтичних наук, доцент, доцент закладу вищої освіти кафедри управління та економіки фармації з технологією ліків

Л. І. Будняк, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

кандидат фармацевтичних наук, доцент, доцент закладу вищої освіти кафедри управління та економіки фармації з технологією ліків

Посилання

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky : Rozporiadzh. Kab. Ministriv Ukrainy vid 23.02.2022 № 286-r. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 № 1556-VII : stanom na 5 berez. 2025 r. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Standart vyshchoi osvity zi spetsialnosti 226 Farmatsiia, promyslova farmatsiia. Available from: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/30-10-2024/226-farmatsiya-promyslova-farmatsiya-mahistr-1540-vid-29-10-2024.pdf

Standart vyshchoi osvity zi spetsialnosti 223 Medsestrynstvo. Available from: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/09.07.2024/223-Medsestrynstvo-bakalavr-zminy-973.vid.09.07.2024.pdf

Stalyi rozvytok v okhoroni zdorovia. Navchalnyi posibnyk. [Elektronnyi resurs] : navch. posib. / YuV Antonova-Rafi ta in. Kyiv : KPI im. Ihoria Sikorskoho, 2023. 257 s. Available from: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/23c785c4-9b9d-4dfb-ad1a-93e9101359da/content

Korda MM, Shulhai AH, Mashtalir AI. Peculiarities of the educational process organization at I. Horbachevsky Ternopil national medical university during the period of martial law. Medychna osvita. 2023;2:44–50. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.2.14013 DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14013

Kontseptsiia rozvytku Ternopilskoho natsionalnoho medychnoho universytetu imeni I. Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrainy na 2023-2028 roky: skhvaleno vchenoiu radoiu vid 28 lystopada 2023 r. Protokol № 12. Available from: https://drive.google.com/file/d/1Y89VkrDk-QayUBnJIE2t2L0U1mo4goJl/view?usp=drive_link

Fedchyshyn NO, Shulhai A-MA, Krytskyi TI. Digitization in education: present and prospects. Medychna osvita. 2022;2:5–11. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.2.13263

Tkachenko IV, Deneka MT, Deshchenko OM. Modern innovative trends in the implementation of soft skills in higher education: prospects and potential. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky. 2024;6:1-24. DOI: 10.57125/pedacademy.2024.05.29.06 DOI: https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.05.29.06

Lysenko TA. Challenges and prospects of innovative teaching methods in higher education. Innovative development of science, technology and education : Proceedings of the 12th International scientific and practical conference, Vancouver, Canada, 29–31 Aug. 2024:159–63. Available from: http://ir.librarynmu.com/bitstream/123456789/12342/1/Виклики%20та%20перспективи.pdf

Zarichkova MV, Mishyna IY. The study of modern professional competences for pharmaceutical positions that determine the effective activities based on the analysis of opinions of pharmacy professionals. Sotsialna farmatsiia v okhoroni zdorovia. 2024;10(2):63-80. DOI: 10.24959/sphhcj.24.325 DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.24.325

Shevchuk HY. Formation and development of soft skills as a component of the educational process in higher educational establishments. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Ser. Pedahohika, Psykholohiia, Medytsyna. 2024;5(39):624–32. DOI: 10.52058/2786-4952-2024-5(39)-624-632 DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-5(39)-624-632

Zviahina H, Pototska O. Obtaining soft skills as a necessary component of education of medical university students. Tsyfrovi transformatsii ta innovatsiini tekhnolohii v ekonomitsi: zb. materialiv mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf., m. Lomzha – m. Kharkiv, 14–15 berez. 2024 r. Lomzha: MAPN, 2024, Ch.1. 197–201. Available from: http://dspace.zsmu.edu.ua/bitstream/123456789/21577/1/с197-201.pdf

Shevchuk HY. Individual educational path as a tool for implementing the student-centrism principle in higher educational establishments. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii. Seriia «Pedahohika». 2024;11(39):1594-601. DOI: 10.52058/2786-5274-2024-11(39)-1594-1601 DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-11(39)-1594-1601

Kishchuk VM, Deineka AS, Honchar OO. Formation of social competence specialists of the pharmaceutical industry. Health & Education. 2024;2:233–7. DOI: 10.32782/health-2024.2.30 DOI: https://doi.org/10.32782/health-2024.2.30

Lysenko TA. Student-centred learning in the context of interdisciplinary education: new approaches to the formation of professional competences. Akademichni vizii. 2024;38:1-11. DOI: 10.5281/zenodo.14568474

Lysenko TA. Project-based learning as a model of interdisciplinary integration in student-centred education. Pedahohichna akademiia: naukovi zapysky. 2024;18:1-23. DOI: 10.5281/zenodo.14574049 DOI: https://doi.org/10.62945/ijesh.v1i3.250

Medychne ta farmatsevtychne tovaroznavstvo : pidruch. dlia studentiv VNZ / II Baranova ta in. Kharkiv: NFAU: Zoloti storinky, Ch. 1. 2017: 320 s. Available from: https://nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2018/05/17315.pdf

Medychne ta farmatsevtychne tovaroznavstvo: navch. posib. / OB Kalushka, TA Hroshovyi, AV Znaievska, MB Demchuk. Ternopil: Ukrmedknyha, 2017; 484.

Osvitno-profesiina prohrama Farmatsiia (mahistr) (2024). Available from: https://drive.google.com/file/d/1C3zqhPf6uyN5lyRo-LJ6k0m4YztdF0n_/view

Osvitno-profesiina prohrama Sestrynska sprava (bakalavr) (2024). Available from: https://drive.google.com/file/d/1oTi5zIw1fMhODp4YBG0GovT0qBHnHADO/view?usp=drive_link

Klasyfikator medychnykh vyrobiv NK 024:2023. Kyiv: Derzhavne ukrainske obiednannia “Politekhmed”, 2023. Available from: https://politekhmed.ua/wp-content/uploads/2023/06/nk-024-2023-nova-redakcziya.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-31

Як цитувати

Дуб, А. І., Покотило O. O., & Будняк, Л. І. (2025). ТРЕНІНГОВИЙ КЛАС МЕДИЧНИХ ВИРОБІВ ЯК ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ КОМПЛЕКСНОГО РОЗВИТКУ ФАХІВЦЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ. Фармацевтичний часопис, (1), 123–131. https://doi.org/10.11603/2312-0967.2025.1.15160

Номер

Розділ

ФАРМАЦЕВТИЧНА ОСВІТА