СУЧАСНІ ПІДХОДИ АПТЕЧНИХ ЗАКЛАДІВ ДО ПОБУДОВИ ТРИВАЛИХ СТОСУНКІВ ЗІ СПОЖИВАЧАМИ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ ТА ПОКРАЩЕННЯ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ДОПОМОГИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/2312-0967.2024.4.14990Ключові слова:
аптечні заклади, фармацевтична допомога, лояльність, фармацевтичні послуги, соціологічне опитуванняАнотація
Мета роботи – аналіз сучасних підходів аптечних мереж до побудови тривалих стосунків зі споживачами фармацевтичної продукції задля визначення можливих шляхів покращення фармацевтичної допомоги у період воєнного стану та післявоєнний період.
Матеріали і методи: публікації вітчизняних та закордонних науковців з досліджуваного питання, офіційні web-сторінки найбільших аптечних мереж України та регіонального рівня, результати анкетування відвідувачів аптек. У роботі застосували методи інформаційного пошуку, критичного та порівняльного аналізу, опитування, дедукції та індукції, узагальнення й інтерпретації результатів.
Результати й обговорення. Проаналізовано існуючі сучасні програми лояльності (програми турботи) найбільших вітчизняних аптечних мереж, фармацевтичних підприємств-виробників та фармацевтичних підприємств-дистрибуторів. З’ясовано, що усі аналізовані програми є дуже схожими між собою і не впливають на задоволеність споживачів та не допомагають аптечним мережам будувати тривалі стосунки зі споживачами фармацевтичної продукції.
Висновки. Проведено бібліографічний аналіз зростання ролі фармацевта у сфері збереження здоров’я населення, що є провідним у формуванні нових бізнес-моделей у роботі зі споживачами фармацевтичної продукції.
На підставі опитування відвідувачів аптек м. Жовті Води та м. Запоріжжя визначено, що найбільш значущими факторами задоволеності споживачів під час надання фармацевтичної допомоги в умовах війни є широкий асортимент, прийнятні ціни та високий рівень обслуговування. Серед вагомих факторів впливу на лояльність пацієнтів до персоналу аптек - доброзичливість, професійна грамотність, вміння спілкуватись і розуміти проблему.
Проведені дослідження актуалізували необхідність пошуку шляхів розв'язання проблем, які дотичні до бізнес-моделей аптечних мереж з формування лояльності, як то забезпечення мережевих аптек кваліфікованими фармацевтичними фахівцями, високий рівень плинності кадрів в аптечному сегменті фармацевтичного ринку, розробка та впровадження фармацевтичної послуги.
Посилання
Zaliska O, Oleshchuk O, Forman R, Mossialos E. Health impacts of the Russian invasion in Ukraine: need for global health action. The Lancet. 2022;399(10334):1450-2. DOI: 10.1016/S0140-6736(22)00615-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(22)00615-8
Khanyk N, Hromovyk B, Levytska O, Agh T, Wettermark B, Kardas P. The impact of the war on maintenance of long-term therapies in Ukraine. Front Pharmacol. 2022;13:1024046. DOI: 10.3389/fphar.2022.1024046 DOI: https://doi.org/10.3389/fphar.2022.1024046
BBC NEWS Ukraina. Vtecha vid viyny chy svidomyi vyizd. Yak zminylasya mihratsiya z Ukrainy i yakymy budutʹ yiyi naslidky. Available from: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c93px84133jo
Shtrimaytis OV, Karpovych NV, Tkachuk OM, Sadovnyk OV. [Features of pharmacy activities during wartime: a case study of local networks in the Rivne region]. Health & Education. 2023;3:92-97. DOI: https://doi.org/10.32782/health-2023.3.15 DOI: https://doi.org/10.32782/health-2023.3.15
Ternova S. Petro Bahriy: "Domestic pharma is a treasure of the state, especially in difficult times". ThePharma.Media. Available from: https://thepharma.media/uk/business/29975-petr-bagrii-otecestvennaya-farma-klad-gosudarstva-i-ne-tolko-v-trudnye-vremena-03082022
Ternova S. [Ukrainian pharma is changing and proving its ability to develop despite the challenges of war]. ThePharma.Media. Available from: https://thepharma.media/uk/marketing/35746-ukrayinska-farma-zminyujetsya-i-zasvidcuje-zdatnist-do-rozvitku-popri-vikliki-viini-10092024
Ternova S. [Kostiantyn Kholyavchuk: We must adopt the paradigm that pharmacies don’t profit from the sick, but help them avoid illness]. ThePharma.Media. Available from: https://thepharma.media/uk/business/33743-kostyantin-xolyavcuk-mi-povinni-priinyati-paradigmu-togo-shho-apteka-ne-zaroblyaje-na-xvorix-a-dopomagaje-yim-ne-xvoriti-14122023
Demchenko V, Demchenko V, Tkachenko N, Mahanova T. The use of certain elements of the marketing communications system by Ukrainian pharmacies in emergencies. Čes. slov. farm. 2024;73(2):e21-27. Available from: https://csfarmacie.cz/en/artkey/csf-202402-0013_the-use-of-certain-elements-of-the-marketing-communications-system-by-ukrainian-pharmacies-in-emergencies.php?l=en DOI: https://doi.org/10.36290/csf.2024.021
[Pharmacy retail infrastructure during wartime]. Apteka online. 2022;49(1370). Available from: https://www.apteka.ua/article/653588
Talking Health Tech. Patient Engagement. Available from: https://www.talkinghealthtech.com/glossary/patient-engagement
Resolution CM/Res(2020)3 on the implementation of pharmaceutical care for the benefit of patients and health services. Available from: https://search.coe.int/cm?i=09000016809cdf26
International Pharmaceutical Federation (FIP). Development goals. Available from: https://developmentgoals.fip.org/about//
International Pharmaceutical Federation (FIP). Improving access to safe and quality essential medicines and medical devices: The role of pharmacy. The Hague, 2024. Available from: https://www.fip.org/file/6065
FIP Statement of Policy on pharmacists’ roles in supporting patient safety. Available from: https://eahp.eu/wp-content/uploads/2024/03/fip_statement_patient_safety_for_council.pdf
Moinier X, Bonnal L. Satisfaction and loyalty of the Pharmacy customers: a public health issue. Gestion et management public. 2019;7(4):51-68. DOI: 10.3917/gmp.074.0051 DOI: https://doi.org/10.3917/gmp.074.0051
Tkachenko IV. [Justification of scientific and practical approaches to managing the marketing relationship system in pharmaceutical activity]. Dis. cand. pharm. sci. Kharkiv: NFAU; 2019. Available from: https://nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2015/06/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%A2%D0%9A%D0%90%D0%A7%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E-%D0%98%D0%92.pdf.
Knyzyk YM, Lebid TV. [Formation of customer loyalty as one of the directions for increasing enterprise profitability]. Available from: https://ena.lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/bb19542e-9f73-4a3c-bd62-78b069f8f85a/content.
Hromovyk BP, Broda OY, Korniyenko OM, Levytska OR, Chukhray IL, Isakov OY. [Situational analysis of regional pharmacy network activity in the conditions of Russian aggression against Ukraine]. Farmatsevtichnyy chasopys. 2024;2:61-71. DOI: 10.11603/2312-0967.2024.2.14819 DOI: https://doi.org/10.11603/2312-0967.2024.2.14819
Bilousova NA. Pharmaceutical care for patients with ischemic heart disease: transformation of pharmaceutical practice. Aktualʹni problemy farmatsiyi ta medytsyny: nauka i praktyka [Internet]. 2024;17(3):282-290. Available from: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743052/1/12_159-24_306171_Bilousova.pdf DOI: https://doi.org/10.14739/2409-2932.2024.3.306171
Klimov O. [Pharmaceutical service: a marker of professionalism and qualification of a pharmaceutical worker]. Apteka online. 2019;31(1202). Available from: https://www.apteka.ua/article/511229.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Фармацевтичний часопис

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі
.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).