АДАПТИВНЕ ПЛАВАННЯ ЯК СКЛАДОВА ДИСЦИПЛІНИ «АДАПТИВНИЙ СПОРТ»
DOI:
https://doi.org/10.11603/2411-1597.2025.2.15475Ключові слова:
адаптивне плавання, адаптивний спорт, фізична терапія, реабілітація, види оздоровчо-рухової активності, новітні технології оздоровчо-рухової активностіАнотація
Вступ. Сучасне суспільство все більше усвідомлює необхідність створення інклюзивного середовища, в якому кожна людина, незалежно від рівня функціональних можливостей, матиме змогу повноцінно реалізовувати себе в різних сферах життя, зокрема у фізичній культурі та спорті. У цьому контексті особливої актуальності набуває питання розвитку адаптивного спорту – напряму, що забезпечує доступ осіб з інвалідністю та порушеннями здоров’я до систематичних занять фізичною активністю, змагальної практики і соціальної інтеграції. Однією з найефективніших та найпоширеніших форм адаптивного спорту є адаптивне плавання. Його універсальність, доступність, позитивний вплив на різні системи організму, а також висока мотиваційна складова роблять цей вид спорту унікальним засобом фізичної реабілітації, психоемоційної підтримки та розвитку фізичних якостей у людей з різними нозологіями.
Мета роботи – проаналізувати роль і значення адаптивного плавання в системі адаптивного спорту, а також визначити його потенціал як інструмент фізичної, психоемоційної та соціальної реабілітації.
Основна частина. Адаптивне плавання – це форма рухової активності у водному середовищі, спеціально адаптована для осіб з інвалідністю або тимчасовими порушеннями функцій організму. Його основною метою є забезпечення фізичного розвитку, підтримка чи відновлення функціонального стану організму, а також створення умов для соціалізації та підвищення якості життя. Адаптивне плавання має цілу низку фізіологічних і психоемоційних переваг для людей з порушеннями здоров’я, а саме: зниження навантаження на суглоби та хребет; поліпшення координації рухів; активізація дихальної і серцево-судинної систем, що сприяє покращенню витривалості; зменшення м’язових спазмів та підвищення м’язового тонусу; поліпшення психоемоційного стану; зниження рівня тривожності й депресії.
Висновки. Адаптивне плавання є надзвичайно ефективним засобом фізичної терапії, спорту та соціальної інтеграції осіб з інвалідністю. Воно сприяє покращенню фізичного здоров’я, розвитку соціальних навичок і формуванню активної життєвої позиції.
Посилання
Nazaruk, V.L. (2015). Formuvannia kultury zdorovia maibutnikh likariv zasobamy zdorovia zberezhuvalnykh tekhnolohii: dys. … kan. ped. nauk: 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoii osvity [Formation of Health Culture in Future Doctors through Health-Preserving Technologies: PhD Thesis in Pedagogical Sciences: 13.00.04 – Theory and Methodology of Professional Education]. Rivne. [in Ukrainian].
Conatser, P., James, E., & Karabulut, U. (2018). Adapted aquatics for children with severe motor impairments. International Journal of Aquatic Research and Education, 10(3), Article 5. DOI 10.25035/ijare.10.03.05.
Schwartz, N.A., & von Glascoe, C.A. (2023). Adaptive sport as affirmation: “We focus on our strengths, not our disabilities”. PLOS ONE, 18(5), e0283842. DOI 10.1371/journal.pone.0283842.
O’Sullivan, G., & Morrison, K. (2018). Freedom in the water: The benefits of adaptive swimming. Challenge Magazine, 23(2), 10–11. https://moveunitedsport.org/app/uploads/2021/06/Adaptive-Swimming-Article-FINAL.pdf.
Lepore, M., Gayle, G.W., & Stevens, S.F. (2007). Adapted aquatics programming: A professional guide (2nd ed.). Human Kinetics.
Van der Klift, E., & Kunc, N. (2024). Introduction to adaptive sport and recreation. IFAPA. Retrieved from https://ifapa.net/new-book-introduction-to-adaptive-sport-and-recreation/.
Kuznietsova, O.T. (2018). Metodychna systema zastosuvannia ozdorovchykh tekhnolohii u protsesi fizychnoho vykhovannia studentiv: dys. … d. ped. nauk: 13.00.02 – teoriia ta metodyka navchannia (fizychna kultura, osnovy zdorovia) [Methodological System for the Application of Health Improvement Technologies in the Process of Physical Education of Students: DSc Thesis in Pedagogical Sciences: 13.00.02 – Theory and Methodology of Teaching (Physical Culture, Health Fundamentals)]. Kyiv, 613 [in Ukrainian].
Tkachuk, O.H. (2019). Formuvannia zdorovia zberezhuvalnoii kompetentnosti maibutnikh likariv v osvitnomu protsesi z fizychnoho vykhovannia: dys. … kand. ped. nauk: 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoii osvity [Formation of Health-Preserving Competence in Future Doctors in the Educational Process of Physical Education: PhD Thesis in Pedagogical Sciences: 13.00.04 – Theory and Methodology of Professional Education]. Kyiv [in Ukrainian].
Prontenko, K.V., Griban, G.P., Bloshchynskyi, I.G., Melnychuk, I.M., Popovych, D.V., Nazaruk, V.L., … & others. (2020). Improvement of students’ morpho-functional development and health in the process of sport-oriented physical education. Wiadomosci Lekarskie, 73(1), 161-169.
Fedchyshyn, N.O., Romanchuk, O.V., Bilovus, L.I., Mysyk, O.A., Nazaruk, V.L., … et al. (2021). The health culture of future doctors through the prism of the health-preserving competence formation. Wiadomosci Lekarskie, 74(8), 1931-1938.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В. Л. Назарук, Л. В. Новакова, Н. О. Давибіда, Н. М. Безпалова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.