ВИКОРИСТАННЯ НАУКОВО-ДОКАЗОВОЇ ПРАКТИКИ У ФІЗИЧНІЙ ТЕРАПІЇ ПРИ ПОРУШЕННЯХ ДІЯЛЬНОСТІ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ
DOI:
https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.2.14693Ключові слова:
науково-доказова практика, фізична терапія, біомеханіка опорно-рухового апарату, реабілітаціяАнотація
Вступ. Фізична терапія є важливою складовою сучасної медичної практики. Вона ґрунтується на поєднанні наукових досліджень, клінічного досвіду та індивідуалізованого підходу до реабілітації пацієнта. Особливе значення у професійній практиці фізичних терапевтів має використання науково-доказових методів реабілітації для пацієнтів з порушеннями діяльності опорно-рухового апарату. Військова агресія в Україні призвела до значного збільшення числа поранених, у тому числі тих, хто отримав травми, що впливають на діяльність опорно-рухового апарату. Це ставить перед медичною системою величезні виклики щодо проведення ефективної реабілітації постраждалим. Військові травми часто характеризуються складністю, що вимагає від фахівців у галузі реабілітації високого рівня кваліфікації і глибокого розуміння наукових принципів та доказових методів реабілітації. Успішна реабілітація в цих випадках має величезне значення для якості життя постраждалих та їх подальшої інтеграції у суспільство.
Мета роботи – проаналізувати світовий досвід науково-доказової практики у фізичній терапії при порушеннях діяльності опорно-рухового апарату.
Основна частина. На сьогодні існує велика кількість досліджень, які стосуються фізичної терапії при порушеннях діяльності опорно-рухового апарату. Існує спеціальна база даних PEDro, яка спеціалізується на систематичних оглядах та клінічних випробуваннях з фізичної терапії. У науковому світі такий підхід відомий як науково-доказова практика. Величезний потік інформації в галузі реабілітації при порушеннями діяльності опорно-рухового апарату впродовж останніх десятиліть збільшився в десятки разів з тисячами нових статей, які публікують щорічно. Однак фахівцям з реабілітації розібрати цей об’єм інформації надзвичайно складно. Тому необхідно проаналізувати світовий досвід науково-доказової практики у фізичній терапії.
Висновки. Для досягнення максимально ефективного результату в процесі фізичної реабілітації важливо використовувати клінічні рішення щодо стратегії і тактики втручання на основі доказової медицини. Застосування методик фізичної реабілітації, які, згідно з оглядом доказової медицини, вважають ефективними для відновлення і корекції, допоможе покращити якість життя осіб з обмеженими руховими можливостями, оптимізувати програму фізичної терапії та скоротити термін реабілітаційного супроводу.
Посилання
Mazepa, M. A. (2017). Pryntsypy dokazovoi medytsyny v praktytsi fizychnoi terapii ta erhoterapii [Principles of evidence-based medicine in the practice of physical therapy and occupational therapy]. Molod ta olimpiiskyi rukh: zbirnyk tez dopovidei X Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii – Youth and the Olympic movement: a collection of abstracts of reports of the 10th International Scientific Conference, 410 [in Ukrainian].
Sitovskyi, A. M. (2022). Fizychna terapiia pry porushenni diialnosti oporno-rukhovoho aparatu [Physical therapy in case of impaired musculoskeletal system] : navch. posibn. Lutsk: VNU im. Lesi Ukrainky, 183 [in Ukrainian].
Romanyshyn, M.(2013). Vykorystannia naukovo-dokazovoi praktyky u fizychnii reabilitatsii v nevrolohii. [Use of evidence-based practice in physical rehabilitation in neurology.] Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorov’ia u suchasnomu suspilstvi: zb. nauk. pr. – Physical education, sport and health culture in modern society: coll sci works, 1(21), 302-305.
Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions (n.d.) Retrieved from: http://www.cochrane.org/training/cochrane-handbook.
Schulz, K.F., Chalmers, I., Hayes, R.J., Altman, D.G. (1995). Empirical evidence of bias. Dimensions of methodological quality associated with estimates of treatment effects in controlled trials. JAMA, 273(5):408-12.
Thomas, A., Han, L., Osler, B.P, Turnbull, E.A., Douglas, E. (2017). Students’ attitudes and perceptions of teaching and assessment of evidence-based practice in an occupational therapy professional Master’s curriculum: a mixed methods study. BMC Med Educ, 17(1), 64-69.
Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions (n.d.) Retrieved from: http://www.cochrane.org/training/cochrane-handbook.
WCPT. (2019). Published on World Confederation for Physical Therapy, Congress 2019, Geneva. Retrieved from: https://www.wcpt.org/wcpt2019.
Alians yevropeiskykh orhanizaciy fizychnoi ta reabilitatsiinoi medytsyny [European Physical and Rehabilitation Medicine Bodies Alliance]. (2018). White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe [Bila Knyha z Fizychnoi ta Reabilitatsiinoi Medytsyny (FRM) v Yevropi]. Ukrayinskyy zhurnal fizychnoyi ta reabilitatsiynoyi medytsyny – Ukrainian Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 2(2), 6-206 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Медсестринство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.