КОГНІТИВНІ ПОРУШЕННЯ В ОСІБ, ЩО ПЕРЕБУВАЮТЬ В УМОВАХ КАРАНТИНУ ТА ВИМУШЕНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ІЗОЛЯЦІЇ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ COVID-19

Автор(и)

  • Т. І. Іваніцька-Дячун Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського Міністерства охорони здоров’я України
  • О. П. Венгер Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського Міністерства охорони здоров’я України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2024.v.i3.14899

Ключові слова:

пандемія, COVID-19, соціальна ізоляція, карантин, психічне здоров’я, когнітивні функції

Анотація

РЕЗЮМЕ. Пандемія COVID-19 спричинила значні зміни в житті людей, впливаючи на фізичне та психічне здоров’я. Особливо важливим є вплив карантинних заходів та соціальної ізоляції на когнітивне здоров’я. Стресові умови, обмеження соціальних контактів та тривала ізоляція можуть призводити до зниження когнітивних функцій, таких як пам’ять, увага та мислення.

Мета – дослідження впливу карантинних заходів та соціальної ізоляції під час пандемії COVID-19 на когнітивні функції.

Матеріал і методи. У дослідження залучено на 161 респондента (81 особа в умовах соціальної ізоляції та 80 осіб у контрольній групі). Використовували загальні анкети для оцінки соціально-демографічних даних, шкалу «Таблиці Шульте», тест дослідження уваги Мюнстенберга та тест дослідження пам’яті Джекобсона. Дослідження тривало з грудня 2021 по лютий 2022 року.

Результати. Тест Мюнстенберга: у досліджуваній групі нормальний рівень уваги виявлений у 7,4 % осіб проти 28,8 % у контрольній групі (р<0,01). Знижений рівень уваги спостерігався у 92,6 % досліджуваних проти 71,2 % у контрольній групі. Шкала «Таблиці Шульте»: нормальний рівень уваги виявлений у 27,2 % досліджуваних проти 72,5 % у контрольній групі (р<0,01). Знижений рівень уваги спостерігали у 71,6 % досліджуваних проти 25 % у контрольній групі (р<0,01). Тест Джекобсона: високий рівень пам’яті виявлений у 6,2 % досліджуваних проти 32,5 % у контрольній групі (р<0,01). Середній рівень пам’яті спостерігався у 27,2 % досліджуваних проти 51,3 % у контрольній групі (р<0,01). Низький рівень пам’яті спостерігався у 40,7 % досліджуваних проти 11,3 % у контрольній групі (р<0,01). Дуже низький рівень пам’яті був зафіксований у 25,9 % досліджуваних проти 4,9 % у контрольній групі (р<0,01).

Висновки. Умови вимушеної соціальної ізоляції під час пандемії COVID-19 суттєво негативно впливають на когнітивні функції, включаючи увагу та пам’ять. Необхідно розробити та впровадити ефективні заходи для підтримки та покращення когнітивних функцій у осіб, що перебувають в умовах соціальної ізоляції.

Посилання

Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912-920. DOI: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Venger, O. P., & Ivanitska, T. I. (2021). Rozvytok depresii, tryvohy ta stresu v liudei, shcho strazhdaiut vid Internet-zalezhnosti, pid chas pandemii COVID-19 [Development of depression, anxiety, and stress in people suffering from Internet addiction during the COVID-19 pandemic]. Zdobutky klinichnoyi i eksperimental’noyi medytsyny – Achievements of Clinical and Experimental Medicine, (1), 34-38 [in Ukrainian]. DOI: 10.11603/1811-2471.2021.v.i1.11991

Cullen, W., Gulati, G., & Kelly, B. D. (2020). Mental health in the COVID-19 pandemic. QJM: An International Journal of Medicine, 113(5), 311-312. DOI: 10.1093/qjmed/hcaa110

Holmes, E. A., O’Connor, R. C., Perry, V. H., Tracey, I., Wessely, S., Arseneault, L., ... & Bullmore, E. (2020). Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: A call for action for mental health science. The Lancet Psychiatry, 7(6), 547-560. DOI: 10.1016/S2215-0366(20)30168-1

Ivanitska, T. I. (2023). Vplyv karantynu ta sotsial'noyi izolyatsiyi na psykhichnyy stan naselennya [The impact of quarantine and social isolation on the mental state of the population]. Bukovynskyi medychnyi visnyk – Bukovinian Medical Herald, 27(1(105)), 67-72 [in Ukrainian]. DOI: 10.24061/2413-0737.27.1.105.2023.12

Pfefferbaum, B., & North, C. S. (2020). Mental health and the COVID-19 pandemic. The New England Journal of Medicine, 383(6), 510-512. DOI: 10.1056/NEJMp2008017

Ivanitska-Dyachun, T. (2024). Opytuval'nyky yak osnovni instrumenty v diahnostytsi psykhichnykh porushen' v osib, shcho perebuvayut' v umovakh vymushenoyi sotsial'noyi izolyatsiyi pid chas pandemiyi [Questionnaires as main tools in diagnosing mental disorders in individuals under forced social isolation during the pandemic]. Grail of Science, (39), 633-639 [in Ukrainian]. DOI: 10.36074/grail-of-science.10.05.2024.100

Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. DOI: 10.3390/ijerph17051729

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-24

Як цитувати

Іваніцька-Дячун, Т. І., & Венгер, О. П. (2024). КОГНІТИВНІ ПОРУШЕННЯ В ОСІБ, ЩО ПЕРЕБУВАЮТЬ В УМОВАХ КАРАНТИНУ ТА ВИМУШЕНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ІЗОЛЯЦІЇ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ COVID-19. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (3), 37–41. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2024.v.i3.14899

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження