СТАН КОРОТКОТРИВАЛОЇ ЗОРОВОЇ ПАМ’ЯТІ ТА УВАГИ У ОСІБ З РІЗНОЮ ТЕПЛОЧУТЛИВІСТЮ

Автор(и)

  • І. Г. Бідзюра Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2024.v.i1.14396

Ключові слова:

пам'ять, короткотривала зорова пам'ять, увага, розумова працездатність, підлітки, теплочутливість, глобальне потепління

Анотація

РЕЗЮМЕ. Загальновідомо, що ми живемо в умовах кліматичної кризи.

Метою роботи було оцінити стан короткотривалої зорової пам’яті та уваги в осіб із різною теплочутливістю.

Матеріал і методи. Було проведено тестування 160 осіб підліткового віку, яких попередньо поділили на дві групи – із високою та низькою теплочутливістю – на основі опитувальника «Рівні теплочутливості» (авторське свідоцтво № 115529 від 01.11.2022 р.) та теплової проби. Для оцінки стану короткотривалої зорової пам’яті використовували комп’ютерну програму «Діагност-1», розроблену під керівництвом М. В. Макаренка. Оцінка стійкості уваги, тобто тривалої підтримки уваги на одному об’єкті, проводилася за методикою С. А. Лукомської і Е.Ф. Рибалко.

Результати. Показано, що у підлітків із високою теплочутливістю, порівняно із низькою теплочутливістю, спостерігаються нижчі показники пам’яті та уваги. Установлено взаємозв’язок між показниками пам’яті та уваги в осіб як з низькою, так і з високою теплочутливістю (р<0,001). Високі кореляційні зв’язки виявлено у підлітків із низькою теплочутливістю між усіма показниками як короткотривалої зорової пам’яті, так і уваги (р<0,001). Серед підлітків із високою теплочутливістю встановлено високі кореляційні зв’язки тільки між показником короткотривалої пам’яті на літери (ПАМЛ) і показником короткотривалої пам’яті на цифри (ПАМЦ) (R=0,56), ПАМЛ і стійкістю уваги (а) (R=0,89), ПАМЛ і продуктивністю уваги (В) (R=0,80), ПАМЛ і точністю уваги (С) (R=0,70), ПАМЛ та інтегральним показником стійкості уваги (А) (R=0,77), а і В (R=0,78), а і С (R=0,72), а і А (R=0,77), В і С (R=0,87), В і А (R=0,97), С і А (R=0,97). Середні кореляційні зв’язки у них виявлено між показниками: ПАМЛ і відносної кількості помилок пам’яті на літери (ПОМПАМЛ) (R=-0,32), ПАМЦ і а (R=0,40), ПАМЦ і В (R=0,38), ПАМЦ і С (R=0,38), ПАМЦ і А (R=0,39); та низькі кореляційні зв’язки між ПАМЛ і відносною кількістю помилок пам’яті на цифри (ПОМПАМЦ) (R=-0,11).

Висновки. В осіб із високою теплочутливістю, порівняно із підлітками із низькою теплочутливістю, нижчі показники пам’яті та уваги. Установлено залежність між показниками пам’яті та уваги у підлітків як з низькою, так і з високою теплочутливістю (р<0,001 між показниками за критерієм лінійної кореляції Пірсона). Високі кореляційні зв’язки виявлено в осіб із низькою теплочутливістю між усіма показниками короткотривалої зорової пам’яті та уваги (р<0,001), а серед підлітків із високою теплочутливістю встановлено високі, середні та низькі кореляційні зв’язки між показниками короткотривалої зорової пам’яті та уваги.

Отримані результати стануть науковим підґрунтям в організації ефективної медико-психологічної допомоги, створенні нових методик і технологій корекційно-розвиваючої роботи, що врешті зможе покращити процес адаптації осіб із високою теплочутливістю до умов глобального потепління та підвищити якість їх життя.

Посилання

Vadzyuk, S.N., & Ratynska, O.M., & Oleksyuk, L.F., Vadzyuk, Yu.S., & Shevchuk, V.H. (Eds) (2018). Osoblyvosti rozumovoyi pratsezdatnosti pidlitkiv: psykho- i ekofiziolohichni aspekty [Peculiarities of mental capacity of teenagers: psycho- and ecophysiological aspects]. Ternopil: Ukrmedknyha [in Ukrainian].

Vadzyuk, S.N., & Ratynska, O.M. (2020). Rozumova pratsezdatnist u starshoklasnykiv pry riznykh pohodnykh umovakh [Mental capacity of high school students under different weather conditions]. Fiziolohichnyy zhurnal – Physiological journal, 1(66), 55-62 [in Ukrainian].

Grek, O.M., & Kazarina, V. (2011). Doslidzhennya emotsiynoyi sfery pidlitkiv v umovakh rekreatsiyi [Study of the emotional sphere of teenagers in the conditions of recreation]. Retrieved from: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/11_2011/11.pdf] [in Ukrainian].

Dmitrieva, S.M., & Machushnik, O.L. (2018). Psykholohichni determinanty pidlitkovoyi tryvozhnosti [Psychological determinants of adolescent anxiety]. Visnyk – Herald, 3(37), 13-18 [in Ukrainian].

Dmitrieva, S.M., & Bondarenko, L.M. (2016). Vikovi osoblyvosti pamyati starshoklasnykiv ta shlyakhy yiyi rozvytku. Konkurentospromozhnist v umovakh hlobalizatsiyi: realiyi, problemy ta perspektyvy [Age-specific features of memory of high school students and ways of its development. Competitiveness in the conditions of globalization: realities, problems and prospects]. Proceedings of the Tenth International Scientific and Practical Conference. Zhytomyr: Vyd-vo ZHF KIBIT [in Ukrainian].

Dobroshtan, N., & Kulish, O. (2020). Vikovi osoblyvosti u doslidzhennyakh vydiv i protsesiv pamyati [Age features in the research of types and processes of memory]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriya psykholohichni nauky – Bulletin of Lviv University. Psychological sciences series, 7, 37-44 [in Ukrainian].

(2021). Kyyivskyy miskyy tsentr hromadskoho zdorovya KMTS·HZ. Shcho vplyvaye na nashu pamyat ta zdatnist zapamyatovuvaty? [Kyiv city center of public health KMCHZ. What affects our memory and ability to remember?]. [Electronic resource]. Retrieved from: https://kyiv-fast-track.org.ua/ua/informatsiini-matrialy/shcho-vplivae-na-nashu-pamyat-ta-zdatnist-zapamyatovuvati [in Ukrainian].

Kokun, O.M., Pishko, I.O., Lozinska, N.S., Kopanytsia, O.V., & Malkhazov, O.R. (2011). Zbirnyk metodyk dlya diahnostyky psykholohichnoyi hotovnosti viyskovosluzhbovtsiv viyskovoyi sluzhby za kontraktom do diyalnosti u skladi myrotvorchykh pidrozdiliv: metodychnyy posibnyk [Collection of methods for diagnosing the psychological readiness of military servicemen under contract to work as part of peacekeeping units: methodical manual]. Kyiv: NDTS HP ZSU – K.: NDC SE ZSU [in Ukrainian].

Matokhnyuk, L.O., & Shportun, O.M. (2020). Psykholohichni osoblyvosti proyavu tryvozhnosti u pidlitkovomu vitsi [Psychological features of the manifestation of anxiety in adolescence]. Psykholohiya osobystosti – Personality psychology, 19 [in Ukrainian]. DOI: 10.32843/2663- 5208.2020.19.27.

Makarenko, M., Lyzogub, V., & Bezkopylnyi, O. (2014). Metodychni vkazivky do praktykumu z dyferentsialnoyi psykhofiziolohiyi ta fiziolohiyi vyshchoyi nervovoyi diyalnosti lyudyny [Methodical instructions for the workshop on differential psychophysiology and physiology of higher human nervous activity]. Cherkasy: Vertical [in Ukrainian].

Nosenko, Yu.H., & Sukhikh A.S. (2016). Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti navchannya uchniv osnovnoyi shkoly zdorovya zberezhuvalnomu vykorystannyu prohramno-aparatnykh zasobiv [Psychological-pedagogical features of teaching elementary school students to health-saving use of software and hardware]. [Electronic resource]. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/705444/1/%D0%9D%D0%BE%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE,%20%D0%A1%D1%83%D1%85%D1%96%D1%85%20(%D0%92%D0%B8%D1%89%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0-% D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84.)-%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB..pdf] [in Ukrainian].

Portnytska, N.F., Hrechukha, I.A., Lytvynchuk, A.I., Mozharovska, T.V., & Khomenko, N.V. (2016). Praktykum iz zahalnoyi psykholohiyi:robochyy zoshyt: Metodychni rekomendatsiyi do laboratornykh zanyat z kursu «Praktykum iz zahalnoyi psykholohiyi» [Practicum in general psychology: workbook: Methodological recommendations for laboratory classes from the course «Practicum in general psychology»]. Zhytomyr: ZHDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Teslenko, M.M. (2016). Doslidzhennya vplyvu tryvozhnosti pidlitka na yoho statusne polozhennya u hrupi odnolitkiv [Study of the influence of adolescent anxiety on his status position in the peer group]. Psykholohiya i osobystist – Psychology and personality, 2(10), 105-115 [in Ukrainian].

Yasko, L.V., & Holovach, I.I. (2018). Kharakterystyka korotkochasnoyi zorovoyi pamyati ta vlastyvostey uvahy studentiv riznykh spetsialnostey (z urakhuvannyam zanyat fizychnym vykhovannyam) [Characteristics of short-term visual memory and attention properties of students of various specialties (taking into account physical education classes)]. Zdorovya, fizychne vykhovannya i sport: perspektyvy ta krashchi praktyky – Health, physical education and sports: perspectives and best practices: Proceedings of International science and practice conf. [in Ukrainian].

Podkovka, O.I., Makarchuk, M.Y., Filimonova, N.B., Pampuha, I.V., & Varzhanska, Ye.V. (2023). Neurobiological and psychophysiological differences of visual working memory functioning in radar station operators. Fiziol. Zh., 69(6), 22-32.

Vadzyuk, S.N., Kharkovska, T.V., & Huk, V.O. (2022). Prognostic criteria for the selection of individuals with different heat sensitivity. Wiadomosci Lekarskie (Warsaw, Poland), 275(5). 1370-1375. DOI: 10.36740/WLek 202205225.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Як цитувати

Бідзюра, І. Г. (2024). СТАН КОРОТКОТРИВАЛОЇ ЗОРОВОЇ ПАМ’ЯТІ ТА УВАГИ У ОСІБ З РІЗНОЮ ТЕПЛОЧУТЛИВІСТЮ. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (1), 37–44. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2024.v.i1.14396

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження