ЗМІНИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТІВ СТАРШИХ КУРСІВ ПРОТЯГОМ РОКУ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • О. В. Денефіль Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Ю. В. Зьомко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • С. А. Мусієнко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2023.v.i2.13894

Ключові слова:

опитувальник FPI форма В, студенти, війна, психологічні зміни, здоров’я

Анотація

РЕЗЮМЕ. У статті представлено матеріали дослідження змін психологічних характеристик студентів під час війни.

Мета – дослідити зміни психологічних характеристик за тестом FPI форма B у студентів IV–V курсів медичного факультету через тиждень і через рік від початку війни.

Матеріал і методи. Проведено обстеження 30 чоловіків і 30 жінок віком 20–22 роки, які є студентами IV–V курсів Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського. Перше анкетування проведено 3 березня 2022 року, друге – 24 лютого 2023 року. Психологічне обстеження проведено за допомогою Фрайбурзького особистісного опитувальника FPI форма B. Перед початком кожного тестування студентів інформували про умови його проведення і методики, які будуть використовуватися, їм надавали гарантії нерозголошення отриманої інформації, що відповідає принципам інформаційної згоди.

Результати. Відповідно до отриманих досліджень виявлено, що у жінок під час другого анкетування, порівняно з першим, достовірно зменшилися показники за шкалами: спонтанна агресивність (на 18,0 %), депресивність (на 15,1 %), сором’язливість (24,9 %), відкритість (20,2 %) та емоційна лабільність (16,8 %), зросли – товариськість (92,2 %), урівноваженість (27,9 %) та маскулінність/фемінність (31,6 %). У чоловіків достовірно зменшилися невротичність (на 20,9 %), спонтанна агресивність (на 22,2 %), дратівливість (на 33,1 %), реактивна агресивність (на 29,4 %), зросли – урівноваженість (на 26,8 %) і відкритість (на 34,5 %).

Висновки. Результати психологічних досліджень студентів за 03.03.2022 та 24.02.2023 показали, що молодь повернула всі звичні захисні механізми, адаптувалася та відновила психологічний ресурс. Психоемоційний стан студентів стабілізувався. Отже, війна спровокувала стадію резистентності загального адаптаційного стрес-синдрому, при якому нервова система змогла виробити достатню кількість ресурсів для того, щоб впоратися зі стресом.

Посилання

Khaustova, O.O. (2022). Medyko-psykholohichni naslidky dystresu viiny v Ukraini [Medical and psychological consequences of war distress in Ukraine]. Ukrainskyi medychnyi chasopys – Ukrainian Medical Journal, 4(1), 8-19 [in Ukrainian].

Reshtakova, N.O. (2021). Otsinka yakosti zhyttia osib z psykhomatychnymy zakhvoriuvanniamy [Assessment of the quality of life of persons with psychotic diseases]. Medsestrynstvo – Nursing, 1, 10-14 [in Ukrainian].

Klymchuk, V.O. (2020). Psykholohiia posttravmatychnoho zrostannia: monohrafiia – The psychology of posttraumatic growth: monograph. Kropyvnytskyy: Imeks – LTD [in Ukrainian].

Reshtakova, N.O. (2020). Tryvoha yak odna z form nevrotychnykh zakhvoriuvan ta metody yiyi diahnostyky [Anxiety as one of the forms of neurotic diseases and methods of its diagnosis]. Medsestrynstvo – Nursing, 1, 65-66 [in Ukrainian].

Khaustova, O.O. (2019). Psykhosomatychni masky tryvohy [Psychosomatic masks of anxiety]. Ukrainskyi medychnyi chasopys – Ukrainian Medical Journal, 4(1), 53-60 [in Ukrainian].

Markova, M.V. (2019). Poststresova psykholohichna dezadaptatsiia: zakonomirnosti rozvytku i spetsyfika klinichnykh proiaviv dezadaptyvnykh staniv u okremykh spetsyfichnykh hrup naselennia, vrazlyvykh do dii makrosotsialnoho stresu – Post-stress psychological maladaptation: patterns of development and specificity of clinical manifestations of maladaptive states in certain specific population groups vulnerable to macrosocial stress. Kharkiv: Drukarnia «Madryd» [in Ukrainian].

Bulakh, V.P. (2014). Stres ta yoho vplyv na orghanizm liudyny [Stress and its effects on a human body]. Medsestrynstvo – Nursing, 3, 10-15 [in Ukrainian].

Denefil, O.V. (2013). Osoblyvosti kardiointervalohrafii ta psykholohichnoho stanu molodykh liudei z riznym ryzykom rozvytku arterialnoi hipertenzii [Features of cardiointervalography and psychological state of young people with different risk of developing arterial hypertension]. Zaporozhskyi meditsynskyi zhurnal – Zaporizhia Medical Journal, 3, 21-24 [in Ukrainian].

Petkov, B.A. (2015). Psykhologhichni osoblyvosti vplyvu stresu na zahalnyi rozvytok dytyny [Psychological features of the influence of stress on the general development of a child]. Osvita ta rozvytok obdarovanoji osobystosti – Education and Development of a Gifted Personality, 6(37), 33-36 [in Ukrainian].

Jevtushyk, Ju.O., & Chernecjka, I.V. (2015). Doslidzhennia vplyvu stresu na zhyttia ta dialnostj liudyny [Study of the impact of stress on human life and activity]. Studentsjkyj visnyk NUVGhP – Student Bulletin of the National University of Water Management and Nature Management, 3(5), 71-73 [in Ukrainian].

Lutcenko, O.L. (2017). Fraiburzkyi osobystisnyi opytuvalnyk FPI – perevirka validnosti ta lokalna standartyzatsiia [FPI Freiburg Personality Questionnaire – validation and local standardization]. Visnyk Kharkivskogho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Serija Psykhologhija – Bulletin of Kharkiv National University named after V. N. Karazin. Psychology Series, 61, 49-54 [in Ukrainian].

Denefil, O.V., & Bilinska, T.M. (2007). Svidoctvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir № 23327 [Certificate of copyright registration for the work No. 23327]. Psykhodiahnostychna kompiuterna proghrama «Frajburzkyi osobystisnyi opytuvalnyk FPI, forma B» – Psychodiagnostic computer program “Freiburg Personality Questionnaire FPI, Form B”. Kyiv: Derzhavny departament intelektualnoii vlasnosti [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Денефіль, О. В., Зьомко, Ю. В., & Мусієнко, С. А. (2023). ЗМІНИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТІВ СТАРШИХ КУРСІВ ПРОТЯГОМ РОКУ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ В УКРАЇНІ. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (2), 61–66. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2023.v.i2.13894

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження