ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ ОСОБИСТІСНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ СТУДЕНТІВ З НЕПСИХОТИЧНИМИ ПСИХІЧНИМИ РОЗЛАДАМИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1811-2471.2020.v.i1.10699Ключові слова:
непсихотичні психічні розлади, міні-мульт, студентиАнотація
Проблема спеціальної діагностики особистісних особливостей студентів є актуальною протягом всіх років навчання. В статті розглянуто гендерні відмінності особистісних особливостей та їх вплив на формування непсихотичних психічних розладів у студентів.
Мета – вивчення гендерних відмінностей особистісних особливостей студентів із непсихотичними психічними розладами та здорових студентів.
Матеріал і методи. Протягом 2015–2017 рр. з дотриманням принципів біоетики та деонтології ми провели суцільне комплексне обстеження 1235 студентів. Застосовані клінічний, клініко-психопатологічний, клініко-епідеміологічний, клініко-анамнестичний, експериментально-психологічний та статистичний методи. Вивчення особистісних особливостей проводили з використанням скороченого багатофакторного опитувальника особистості (СБОО), розробленого на підставі тесту MMPI (Minnesota Multiphasic Personality Inventory).
Результати. Виявлено, що в основній групі спостерігались вищі абсолютні значення фактично за всіма шкалами (р<0,005). Найвищі абсолютні показники у жінок встановлені за ІІ (депресія) та VІІ (психастенія) шкалами – (59,32±0,97) та (59,59±0,96) балів в основній групі (N=220) та (44,22±0,37) та (46,71±0,45) балів у порівняльній групі відповідно (N=650). У чоловіків найвищі абсолютні показники були виявлені також за ІІ та VІІ шкалами – (62,90±1,56) та (61,58±1,50) балів в основній групі (N=97) та (45,46±0,52) та (48,17±0,64) балів у порівняльній групі відповідно (N=268). Істеричні особливості особистості достовірно частіше були характерними для дівчат з непсихотичними психічними розладами 16,36 % та для 13,40 % хлопців (р<0,005).
Висновки. Серед студентів обох статей з непсихотичними психічними розладами достовірно частіше зустрічалися особи з депресивними, паранояльними, психастенічними та істеричними рисами особистості, що необхідно враховувати при ранній діагностиці та побудові психотерапевтичної програми для цього контингенту хворих.