МЕТОДИ НАВЧАННЯ У СФЕРІ ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я: СУЧАСНІ ПІДХОДИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.3.15631Ключові слова:
громадське здоров’я; методи навчання; активне навчання; перевернуте навчання; досвідне навчання; персоналізоване навчання; освітні технології; штучний інтелект в освіті.Анотація
Мета: проаналізувати та визначити найбільш рекомендовані за ефективністю методи викладання питань сфери громадського здоров’я для навчання здобувачів формальної та неформальної освіти. Матеріали і методи. Використано аналіз наукової літератури, узагальнення освітніх практик та порівняння традиційних та інноваційних педагогічних підходів. Матеріалами дослідження слугували публікації у наукових фахових виданнях щодо методів викладання в освітньому процесі сфери громадського здоров’я. Використано бібліосемантичний та інформаційно-аналітичний методи дослідження. Результати. У ході дослідження проаналізовано сучасні методи навчання у сфері громадського здоров’я. Установлено, що найбільш ефективними є активне, перевернуте, досвідне та спільне навчання, а також використання цифрових технологій, персоналізованих підходів та інноваційних інструментів, зокрема штучного інтелекту. Такі методи сприяють формуванню професійних компетентностей, розвитку критичного мислення, комунікаційних та лідерських навичок. А інтеграція інноваційних технологій підвищує мотивацію здобувачів освіти та якість засвоєння знань. Водночас виявлено потребу в подальших дослідженнях ефективності персоналізованих і технологічно вдосконалених підходів у довгостроковій перспективі. Отримані результати підтверджують важливість комплексного використання різних методів навчання для формування практично орієнтованих навичок майбутніх фахівців. Висновки. Поєднання традиційних та інноваційних освітніх технологій дає змогу створити гнучке й ефективне навчальне середовище, яке забезпечує підготовку висококваліфікованих фахівців із громадського здоров’я, здатних відповідати на виклики сучасного суспільства. Систематичне впровадження цих методів в освітні програми може значно підвищити якість професійної підготовки та зміцнити стійкість системи охорони здоров'я у цілому.
Посилання
Improving the teaching of public health at undergraduate level in medical schools-suggested guidelines: report of a review meeting of the expert group, Kathmandu, Nepal, 10-12 August 2010. World Health Organization, 2011. 22 p.
Baker P.R.A., Carroll J.-A., Demant D. Innovative strategies for public health training in the Asia Pacific: insights from experience and evidence. Asia Pacific Journal of Public Health. 2024. URL: https://doi.org/10.1177/10105395241301817 DOI: https://doi.org/10.1177/10105395241301817
Septiani R., Baharuddin D. Transforming public health education: Exploring the implementation and impact of innovative teaching methods. Journal of Education and Health Promotion. 2024. Vol. 13, no. 1. URL: https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_1494_23 DOI: https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_1494_23
Persky A.M., McLaughlin J.E. The Flipped Classroom – from theory to practice in health professional education. American Journal of Pharmaceutical Education. 2017. Vol. 81, no. 6. P. 118. URL: https://doi.org/10.5688/ajpe816118 DOI: https://doi.org/10.5688/ajpe816118
Akparibo R., Osei-Kwasi H.A., Asamane E.A. Flipped learning in the context of postgraduate public health higher education: a qualitative study involving students and their tutors. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2021. Vol. 18, no. 1. URL: https://doi.org/10.1186/s41239-021-00294-7 DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-021-00294-7
Howard S.W., Scharff D.P., Loux T.M. Flipping Classrooms in a school of public health. Frontiers in Public Health. 2017. Vol. 5. URL: https://doi.org/10.3389/fpubh.2017.00073 DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2017.00073
McLean S.F. Case-Based learning and its application in medical and health-care fields: a review of worldwide literature. Journal of Medical Education and Curricular Development. 2016. Vol. 3. P. JMECD.S20377. URL: https://doi.org/10.4137/jmecd.s20377 DOI: https://doi.org/10.4137/JMECD.S20377
Pham C.N., Cunningham S.D., Humphries D.L. Action learning and public health pedagogy: Student reflections from an experiential public health course. Frontiers in Public Health. 2023. Vol. 11. URL: https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1128705 DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1128705
Перцева Т.О., Саніна Н.А., Турлюн Т.С. Інтерактивні технології в освіті: цифрові інструменти для активного навчання здобувачів вищої освіти. Медична освіта. 2025. № 1. С. 78–82. URL: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15376 DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15376
Personalised learning model for academic leveling and improvement in higher education / L.S. Hernandez Cardenas et al. Australasian Journal of Educational Technology. 2022. P. 72–84. URL: https://doi.org/10.14742/ajet.7084 DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.7084
Personalised learning in higher education for health sciences: a scoping review / M. Ali et al. BMC medical education. 2025. Vol. 25, no. 1. URL: https://doi.org/10.1186/s12909-025-07565-1 DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-025-07565-1
Enhancing public health education through smart learning environments: integrating technology and pedagogy /S. M. Patrick et al. Medical Science Educator. 2025. URL: https://doi.org/10.1007/s40670-025-02408-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s40670-025-02408-6
Merino-Campos C. The impact of artificial intelligence on personalized learning in higher education: a systematic review. Trends in Higher Education. 2025. Vol. 4, no. 2. P. 17. URL: https://doi.org/10.3390/higheredu4020017 DOI: https://doi.org/10.3390/higheredu4020017
Bayly-Castaneda K., Ramirez-Montoya M.-S., Morita-Alexander A. Crafting personalized learning paths with AI for lifelong learning: a systematic literature review. Frontiers in Education. 2024. Vol. 9. URL: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1424386 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1424386
Exploring the influence of artificial intelligence integration on personalized learning: A cross-sectional study of undergraduate medical students in the United Kingdom / K. Sunmboye et al. BMC Medical Education. 2025. Vol. 25, no. 1. URL: https://doi.org/10.1186/s12909-025-07084-z DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-025-07084-z
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).