ПАЦІЄНТООРІЄНТОВАНЕ ЛІДЕРСТВО В УПРАВЛІННІ ЛІКАРНЕЮ: ЕТИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І СТРАТЕГІЧНІ РОЛІ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15347Ключові слова:
пацієнтоорієнтоване лідерство; управління лікарнею; медичні працівники; медична етика; лікарі; медсестри, управління якістю; безпека пацієнтів; організаційна культура; управління ризиками; медичні компетенції.Анотація
Мета: проаналізувати еволюцію ролі медичних лідерів, зокрема лікарів і медсестер, в управлінні лікарнями. Матеріали та методи. У дослідженні використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження: теоретичне узагальнення, порівняльний аналіз, класифікація та групування, статистичне порівняння та узагальнення. Результати. У статті висвітлено, як менеджери все частіше беруть на себе лідерські та адміністративні обов’язки, які традиційно виконував немедичний персонал. Досліджено етичну відповідальність, стратегічні ролі та управлін- ські функції лідерів у сфері охорони здоров’я, їх вплив на результати лікування пацієнтів, ефективність роботи лікарні, управління якістю, контроль витрат та організаційну культуру, етичну відповідальність. Підкреслено необ- хідність розвитку в медичних лідерів компетенцій, що виходять за межі клінічної експертизи, включаючи навички лідерства, економіки та управління ризиками, для забезпечення високоякісної, орієнтованої на пацієнта медичної допомоги та ефективної роботи лікарень. Висновки. Лікарі та медсестри зараз відіграють подвійну роль у лікарнях, балансуючи між медичними та управлінськими обов’язками. Їх вплив поширюється не лише на догляд за пацієнтами, але й на покращення якості, управління витратами та формування організаційної культури лікарні. Щоб досягти успіху в цих ролях, вони повинні розвивати навички лідерства, фінансів та управління ризиками. Однак, незважаючи на ці розширені обов’язки, їхнім головним завданням завжди має залишатися надання високоякісного лікування та досягнення найкращих результатів для пацієнтів.
Посилання
Henderson A. Leadership and communication: what are the imperatives? Nurse Manag. 2015. 23(6). P. 693–694. https://doi.org/10.1111/jonm.12336 DOI: https://doi.org/10.1111/jonm.12336
Drucker P.F. Myśli przewodnie Druckera MT Biznes, Warszawa, 2002. 240 s.
Shrivastava, S., Martinez, J., Coletti, D.J., & Fornari, A. Interprofessional Leadership Development: Role of Emotional Intelligence and Communication Skills Training. MedEdPORTAL : the journal of teaching and learning resources. 2022. 18. P. 11247. https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.11247 DOI: https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.11247
Swayne L.E., Duncan W.J., Ginter P.M. Zarządzanie strategiczne w ochronie zdrowia Ginter Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2012. 900 s.
Czerw A., Religioni R., Olejniczak D. Metody pomiaru oraz oceny jakości świadczonych usług w podmiotach leczniczych. Probl. Hig. Epidemiol. 2012. 93(2).
Біда О.А., Орос І.І, Чичук А.П. Формування лідерських якостей як важливого фактору успішності професійної діяльності фахівців. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2021. Випуск № 196. С. 12–13.
Pocztowski A. Zarządzanie przez efekty jako integralna część funkcji personalnej. Zeszyty Naukowe. Kraków, 2005. nr. 679.
Filipowicz G. Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa, 2004. 125 s.
Drucker P.F. Menedżer skuteczny. MT Biznes, Warszawa, 2004. 238 s.
Cameron K.S., Quinn R.E. Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Oficyna Ekonomiczna. Kraków, 2003. 208 s.
Шавкун І.Г., Дибчинська Я.С. Організаційна культура як проблема кроскультурного менеджменту. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. Запоріжжя : ЗДІА, 2014. Вип. 58.С. 53–63.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).