ПАЦІЄНТООРІЄНТОВАНЕ ЛІДЕРСТВО В УПРАВЛІННІ ЛІКАРНЕЮ: ЕТИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І СТРАТЕГІЧНІ РОЛІ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • М. Я. Кічула Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1781-2529
  • Б. М. Паласюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-7684-8214
  • В. М. Кічула Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15347

Ключові слова:

пацієнтоорієнтоване лідерство; управління лікарнею; медичні працівники; медична етика; лікарі; медсестри, управління якістю; безпека пацієнтів; організаційна культура; управління ризиками; медичні компетенції.

Анотація

Мета: проаналізувати еволюцію ролі медичних лідерів, зокрема лікарів і медсестер, в управлінні лікарнями. Матеріали та методи. У дослідженні використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження: теоретичне узагальнення, порівняльний аналіз, класифікація та групування, статистичне порівняння та узагальнення. Результати. У статті висвітлено, як менеджери все частіше беруть на себе лідерські та адміністративні обов’язки, які традиційно виконував немедичний персонал. Досліджено етичну відповідальність, стратегічні ролі та управлін- ські функції лідерів у сфері охорони здоров’я, їх вплив на результати лікування пацієнтів, ефективність роботи лікарні, управління якістю, контроль витрат та організаційну культуру, етичну відповідальність. Підкреслено необ- хідність розвитку в медичних лідерів компетенцій, що виходять за межі клінічної експертизи, включаючи навички лідерства, економіки та управління ризиками, для забезпечення високоякісної, орієнтованої на пацієнта медичної допомоги та ефективної роботи лікарень. Висновки. Лікарі та медсестри зараз відіграють подвійну роль у лікарнях, балансуючи між медичними та управлінськими обов’язками. Їх вплив поширюється не лише на догляд за пацієнтами, але й на покращення якості, управління витратами та формування організаційної культури лікарні. Щоб досягти успіху в цих ролях, вони повинні розвивати навички лідерства, фінансів та управління ризиками. Однак, незважаючи на ці розширені обов’язки, їхнім головним завданням завжди має залишатися надання високоякісного лікування та досягнення найкращих результатів для пацієнтів.

Посилання

Henderson A. Leadership and communication: what are the imperatives? Nurse Manag. 2015. 23(6). P. 693–694. https://doi.org/10.1111/jonm.12336 DOI: https://doi.org/10.1111/jonm.12336

Drucker P.F. Myśli przewodnie Druckera MT Biznes, Warszawa, 2002. 240 s.

Shrivastava, S., Martinez, J., Coletti, D.J., & Fornari, A. Interprofessional Leadership Development: Role of Emotional Intelligence and Communication Skills Training. MedEdPORTAL : the journal of teaching and learning resources. 2022. 18. P. 11247. https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.11247 DOI: https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.11247

Swayne L.E., Duncan W.J., Ginter P.M. Zarządzanie strategiczne w ochronie zdrowia Ginter Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2012. 900 s.

Czerw A., Religioni R., Olejniczak D. Metody pomiaru oraz oceny jakości świadczonych usług w podmiotach leczniczych. Probl. Hig. Epidemiol. 2012. 93(2).

Біда О.А., Орос І.І, Чичук А.П. Формування лідерських якостей як важливого фактору успішності професійної діяльності фахівців. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2021. Випуск № 196. С. 12–13.

Pocztowski A. Zarządzanie przez efekty jako integralna część funkcji personalnej. Zeszyty Naukowe. Kraków, 2005. nr. 679.

Filipowicz G. Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa, 2004. 125 s.

Drucker P.F. Menedżer skuteczny. MT Biznes, Warszawa, 2004. 238 s.

Cameron K.S., Quinn R.E. Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Oficyna Ekonomiczna. Kraków, 2003. 208 s.

Шавкун І.Г., Дибчинська Я.С. Організаційна культура як проблема кроскультурного менеджменту. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. Запоріжжя : ЗДІА, 2014. Вип. 58.С. 53–63.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-16

Як цитувати

Кічула, М. Я., Паласюк, Б. М., & Кічула, В. М. (2025). ПАЦІЄНТООРІЄНТОВАНЕ ЛІДЕРСТВО В УПРАВЛІННІ ЛІКАРНЕЮ: ЕТИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І СТРАТЕГІЧНІ РОЛІ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (1), 73–77. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15347

Номер

Розділ

Управління охороною здоров'я