ВПЛИВ ЦИФРОВОГО СТИЛЮ ЖИТТЯ НА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНУ АДАПТАЦІЮ МОЛОДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15334

Ключові слова:

інтернет-простір; цифровий стиль життя; цифрові технології; молодь; соціально- психологічна адаптація.

Анотація

Мета: аналіз впливу цифрового стилю життя на соціально-психологічну адаптацію молоді, а також визначення основних чинників, які сприяють чи перешкоджають цьому процесу. Матеріали і методи. Для досягнення мети в роботі використані такі методи: статистичний аналіз та опитування (у дослідженні ролі віртуального середовища в процесі соціалізації молоді); порівняння та аналогія (в оцінюванні впливу соціальних мереж на психологічний стан молоді); систематизація та класифікація (у визначенні основних негативних і позитивних аспектів цифрового стилю життя, які впливають на адаптацію молоді). Для дослідження використано матеріали Київського міжнародного інституту соціології, наукові розробки вчених у цій галузі, результати анкетування здобувачів освіти Одеського національного медичного університету. Результати. Виявлено, що найактивнішими користувачами інтернет-послуг є молоде покоління, яке широко використовує цифрові платформи для спілкування, навчання, творчості та реалізації своїх інтересів. Розглянуті позитивні та негативні аспекти впливу соціальних мереж на психологічний стан молоді. Інтернет-простір дозволяє молодим людям бути більш інтегрованими в суспільство і надавати більшу увагу розвитку громадянської свідомості. Одним із негативних аспектів є маніпулятивний вплив реклами, яка сприяє створенню споживацької культури та формуванню стереотипів, нав’язує соціальні стандарти. Ще більш загроз для соціально-психологічної адаптації молоді несуть кіберпереслідування та кібербулінг. Результатом дослідження стала розробка рекомендацій для мінімізації негативного впливу цифрових технологій на соціально-психологічну адаптацію молоді. Висновки. Зменшення негативних наслідків впливу цифрових технологій на соціально-психологічну адаптацію молоді та сприяння гармонійному розвитку особистості можливе шляхом дотримання таких рекомендацій, як: регулювання часу, проведеного в цифровому середовищі; розвиток навичок критичного мислення; формування реальних соціальних зв’язків; усвідомлене споживання контенту; збереження ментального здоров’я; інформаційна безпека та цифрова грамотність; підтримка освіти та саморозвитку.

Посилання

Mediasat. В Україні 78% населення регулярно користується інтернетом – дослідження КМІС. URL: https://mediasat.info/uk/2025/01/28/v-ukrayini-78-naselennya-regulyarno-korystuyetsya-internetom-doslidzhennyakmis/

Гречановська О.В., Мегем О.М., Потапюк Л.М. Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2023. Т. 34 (73). № 4. С. 60–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11

Чекстере О.Ю. Вплив віртуального світу на соціальну адаптацію дітей. Освітній простір в контексті гуманістичної парадигми: психологічні пріоритети сучасності: збірник наукових праць / за ред. С.Д.Максименка. Київ-Оттава: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Canadian publishing office «Accent Graphics Communications & Publishing». 2021. С. 237–254. URL: https://fdotadotr.wordpress.com doi: 10.33531/farplss.2021.1.9 DOI: https://doi.org/10.33531/farplss.2021.1.9

Бугайова Н.М. Трансформація особистості в епоху цифрових технологій. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць. 2019. Випуск 16. С. 26–35. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v9/i12/5.pdf

Ткачишина О.Р. Проблема соціально-психологічної адаптації студентів – майбутніх фахівців з комп’ютерних технологій. Педагогічні науки: зб. наук. праць. 2006 (41). С. 387–391. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5406/1/O_Tkachyshyna_PN_41_IL.pdf

Рудінська О. В., Дружкова І. С., Ярмола, Т. Є. Розвиток емоційного інтелекту в медичному менеджменті – запобігання конфліктам. Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасний стан та перспективи розвитку науки, освіти і технологій». Кременчук, Україна. 2025. Ч. 2. С. 15–16. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/4adffffb-d90c-4bf1-9fb5-b6a6ac8d72a3/content

Рудінська О. В., Князькова В. Я. Формування професійної культури фахівців у медичній галузі. Забезпечення якості освіти у вищій медичній школі : наук.-метод. міжуніверситет. конф. з міжнар. участю. Одеський національний медичний університет. Одеса, 18–20 січня 2023. URL: https://repo.odmu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/13302/Rudinska.pdf?sequence=1

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-16

Як цитувати

ГРЕКОВА, А. В., ЛИТВИНЕНКО, О. Д., РУДІНСЬКА, О. В., & КНЯЗЬКОВА, В. Я. (2025). ВПЛИВ ЦИФРОВОГО СТИЛЮ ЖИТТЯ НА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНУ АДАПТАЦІЮ МОЛОДІ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (1), 6–11. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15334

Номер

Розділ

Здоров'я і суспільство