ВПЛИВ ЦИФРОВОГО СТИЛЮ ЖИТТЯ НА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНУ АДАПТАЦІЮ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15334Ключові слова:
інтернет-простір; цифровий стиль життя; цифрові технології; молодь; соціально- психологічна адаптація.Анотація
Мета: аналіз впливу цифрового стилю життя на соціально-психологічну адаптацію молоді, а також визначення основних чинників, які сприяють чи перешкоджають цьому процесу. Матеріали і методи. Для досягнення мети в роботі використані такі методи: статистичний аналіз та опитування (у дослідженні ролі віртуального середовища в процесі соціалізації молоді); порівняння та аналогія (в оцінюванні впливу соціальних мереж на психологічний стан молоді); систематизація та класифікація (у визначенні основних негативних і позитивних аспектів цифрового стилю життя, які впливають на адаптацію молоді). Для дослідження використано матеріали Київського міжнародного інституту соціології, наукові розробки вчених у цій галузі, результати анкетування здобувачів освіти Одеського національного медичного університету. Результати. Виявлено, що найактивнішими користувачами інтернет-послуг є молоде покоління, яке широко використовує цифрові платформи для спілкування, навчання, творчості та реалізації своїх інтересів. Розглянуті позитивні та негативні аспекти впливу соціальних мереж на психологічний стан молоді. Інтернет-простір дозволяє молодим людям бути більш інтегрованими в суспільство і надавати більшу увагу розвитку громадянської свідомості. Одним із негативних аспектів є маніпулятивний вплив реклами, яка сприяє створенню споживацької культури та формуванню стереотипів, нав’язує соціальні стандарти. Ще більш загроз для соціально-психологічної адаптації молоді несуть кіберпереслідування та кібербулінг. Результатом дослідження стала розробка рекомендацій для мінімізації негативного впливу цифрових технологій на соціально-психологічну адаптацію молоді. Висновки. Зменшення негативних наслідків впливу цифрових технологій на соціально-психологічну адаптацію молоді та сприяння гармонійному розвитку особистості можливе шляхом дотримання таких рекомендацій, як: регулювання часу, проведеного в цифровому середовищі; розвиток навичок критичного мислення; формування реальних соціальних зв’язків; усвідомлене споживання контенту; збереження ментального здоров’я; інформаційна безпека та цифрова грамотність; підтримка освіти та саморозвитку.
Посилання
Mediasat. В Україні 78% населення регулярно користується інтернетом – дослідження КМІС. URL: https://mediasat.info/uk/2025/01/28/v-ukrayini-78-naselennya-regulyarno-korystuyetsya-internetom-doslidzhennyakmis/
Гречановська О.В., Мегем О.М., Потапюк Л.М. Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2023. Т. 34 (73). № 4. С. 60–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11
Чекстере О.Ю. Вплив віртуального світу на соціальну адаптацію дітей. Освітній простір в контексті гуманістичної парадигми: психологічні пріоритети сучасності: збірник наукових праць / за ред. С.Д.Максименка. Київ-Оттава: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Canadian publishing office «Accent Graphics Communications & Publishing». 2021. С. 237–254. URL: https://fdotadotr.wordpress.com doi: 10.33531/farplss.2021.1.9 DOI: https://doi.org/10.33531/farplss.2021.1.9
Бугайова Н.М. Трансформація особистості в епоху цифрових технологій. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць. 2019. Випуск 16. С. 26–35. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v9/i12/5.pdf
Ткачишина О.Р. Проблема соціально-психологічної адаптації студентів – майбутніх фахівців з комп’ютерних технологій. Педагогічні науки: зб. наук. праць. 2006 (41). С. 387–391. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5406/1/O_Tkachyshyna_PN_41_IL.pdf
Рудінська О. В., Дружкова І. С., Ярмола, Т. Є. Розвиток емоційного інтелекту в медичному менеджменті – запобігання конфліктам. Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасний стан та перспективи розвитку науки, освіти і технологій». Кременчук, Україна. 2025. Ч. 2. С. 15–16. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/4adffffb-d90c-4bf1-9fb5-b6a6ac8d72a3/content
Рудінська О. В., Князькова В. Я. Формування професійної культури фахівців у медичній галузі. Забезпечення якості освіти у вищій медичній школі : наук.-метод. міжуніверситет. конф. з міжнар. участю. Одеський національний медичний університет. Одеса, 18–20 січня 2023. URL: https://repo.odmu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/13302/Rudinska.pdf?sequence=1
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).