ЗАСТОСУВАННЯ МІЖНАРОДНОЇ КЛАСИФІКАЦІЇ ФУНКЦІОНУВАННЯ ОБМЕЖЕНЬ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ЗДОРОВʼЯ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ В ДІТЕЙ ІЗ РУХОВИМИ ПОРУШЕННЯМИ

Автор(и)

  • Т. Г. Бакалюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м.Тернопіль, Україна
  • М. В. Віцентович Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м.Тернопіль, Україна
  • Г. О. Стельмах Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м.Тернопіль, Україна
  • О. М. Коваль Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м.Тернопіль, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2022.4.13682

Ключові слова:

МКФ, раннє втручання, ДЦП, рухові порушення

Анотація

Мета: проаналізувати застосування Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоровʼя для дітей та підлітків (МКФ-ДП) при реалізації програм раннього втручання у дітей із руховими порушеннями.

Матеріали і методи. Для досягнення поставленої мети дослідження був проведений контент-аналіз літературних джерел і документів, також застосовувався системний підхід до аналізу інформації.

Результати. Алгоритм надання послуги раннього втручання передбачає послідовність етапів: виявлення дітей із порушеннями розвитку, побудову індивідуальної програми раннього втручання, виконання цієї програми та оцінку її ефективності, вихід із послуги раннього втручання та перехід в інші програми або заклади. На всіх цих етапах застосовується МКФ. Технологія раннього втручання базується на Міжнародній класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я для дітей та підлітків і реалізує біопсихосоціальну модель надання допомоги. Провідними принципами раннього втручання є сімейноцентрованість, функціональність, командність та міждисциплінарність, а також принцип реалізації програм раннього втручання в природному середовищі з використанням повсякденних рутин. Інструменти МКФ були розроблені для використання на різних етапах реабілітаційного циклу. Існуючі базові набори у поєднанні з використанням кваліфікаторів МКФ були основою для цієї розробки. Інструменти МКФ підтримують загальне розуміння функціонування та комунікації між членами команди, коли вони використовуються в мультидисциплінарній реабілітації.

Висновки. Організація послуги раннього втручання з використанням МКФ-ДП дозволяє практично реалізувати сучасні принципи біопсихосоціальної моделі надання допомоги. Оцінка функціонування орієнтована на пацієнта та на визначення цілі реабілітації і є відправною точкою реабілітаційного процесу.

Біографії авторів

Т. Г. Бакалюк, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м.Тернопіль, Україна

професорка кафедри медичної реабілітації, професорка, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

М. В. Віцентович, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м.Тернопіль, Україна

аспірантка кафедри фізичної реабілітації і безпеки життєдіяльності Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Г. О. Стельмах, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м.Тернопіль, Україна

асистентка кафедри медичної реабілітації Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

О. М. Коваль, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м.Тернопіль, Україна

магістриня зі спеціальності «Фізична терапія, Ерготерапія», Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Посилання

Alimova, Yu.A., & Hordiienko, I.V. (2017). Mizhnarodna klasyfikatsiia funktsionuvannia, obmezhennia zhyttiediialnosti ta zdorovia ditei i pidlitkiv: uprovadzhennia v robotu [International classification of functioning, limitations of life activities and health of children and adolescents: implementation in work]. NEYRONYUS – NEIRONEWS, 6(90), 37-40 [in Ukrainian].

Martyniuk, V.Iu., & Nazar, O.V. (2015). Mizhnarodna klasyfikatsiia funktsionuvannia yak dorohovkaz vprovadzhennia kontseptsii sotsialnoi pediatrii [International classification of functioning as a guideline for the implementation of the concept of social pediatrics]. Sovremennaya pediatriya – Modern Pediatrics, 3(67), 100-103 [in Ukrainian].

Shih, S.T.F., Tonmukayakul, U., Imms, C., Reddihough, D., Graham, H.K., Cox, L., & Carter, R. (2018). Economic evaluation and cost of interventions for cerebral palsy: a systematic review. Dev. Med. Child Neurol., 60(6), 543-558.

(2013). How to use ICF. A Practical Manual for using International classification of functioning, disability and health. Retrieved from: https://www.who.int/publications/m/item/how-to-use-the-icf---a-practical-manual-for-using-the-international-classification-of-functioning-disability-and-health.

Pan, Y.L., Hwang, A.W., Simeonsson, R.J., Lu, L., & Liao, H.F. (2015). ICF-CY code set for infants with early delay and disabilities (EDD Code Set) for interdisciplinary assessment: a global experts survey. Disabil. Rehabil., 37(12), 1044-1054.

Angeli, J.M., Schwab, S.M., Huijs, L., Sheehan, A., & Harpster, K. (2021). ICF-inspired goal-setting in developmental rehabilitation: an innovative framework for pediatric therapists. Physiother. Theory Pract., 37(11), 1167-1176.

Illum, N.O., & Gradel, K.O. (2017). Parents’ Assessments of Disability in Their Children Using World Health Organization International Classification of Functioning, Disability and Health, Child and Youth Version Joined Body Functions and Activity Codes Related to Everyday Life. Clin. Med. Insights: Pediatr., 11, 1179556517715037.

Schiariti, V., Longo, E., Shoshmin, A., Kozhushko, L., Besstrashnova, Y., Król, M., … Amado, S. (2018). Implementation of the International Classification of Functioning, Disability, and Health (ICF) Core Sets for Children and Youth with Cerebral Palsy: Global Initiatives Promoting Optimal Functioning. Int. J. Environ. Res. Public Health, 15(9), 1899.

(2007). International classification of functioning, disability and health: children & youth version World Health Organization.

(2017). International Classification of Functioning, Disability and Health. Geneva, Switzerland: World Health Organization. www.who.int. Retrieved from: https://www.who.int/standards/classifications/international-classification-of-functioning-disability-and-health.

Jiandani, M.P., & Mhatre, B.S. (2018). Physical therapy diagnosis: How is it different? J. Postgrad. Med., 64(2), 69-72.

Hwang, A.W., Liao, H.F., Granlund, M., Simeonsson, R.J., Kang, L.J., & Pan, Y.L. (2014). Linkage of ICF-CY codes with environmental factors in studies of developmental outcomes of infants and toddlers with or at risk for motor delays. Disabil. Rehabil., 36(2), 89-104.

Barlett, C.P., Madison, C.S., Heath, J.B., & DeWitt, C.C. (2019). Please browse responsibly: A correlational examination of technology access and time spent online in the Barlett Gentile Cyberbullying Model. Computers in Human Behavior, 92, 250-255.

(2017). Policy statement: Description of physical therapy. London, UK: WCPT. Retrieved from: www.wcpt.org/policy/ps-descriptionpt.

Rauch, A., Cieza, A., & Stucki, G. (2008). How to apply the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) for rehabilitation management in clinical practice. Eur. J. Phys. Rehabil. Med., 44(3), 329-342.

Preede, L., Soberg, H.L., Dalen, H., Nyquist, A., Jahnsen, R., Saebu, M., ... Røe, C. (2021). Rehabilitation Goals and Effects of Goal Achievement on Outcome Following an Adapted Physical Activity-Based Rehabilitation Intervention. Patient Prefer. Adherence, 15, 1545-1555.

Schiariti, V., & Masse, L. (2014). Identifying relevant areas of functioning in children and youth with Cerebral Palsy using the ICF-CY coding system: From whose perspective? Pediatric Neurology, 18(5), 609-617.

Prodinger, B., Stucki, G., Coenen, M., & Tennant, A. (2019). The measurement of functioning using the International Classification of Functioning, Disability and Health: comparing qualifier ratings with existing health status instruments. Disabil. Rehabil., 41(5), 541-548.

Nguyen, L., Cross, A., Rosenbaum, P., & Gorter, J.W. (2021). Use of the International Classification of Functioning, Disability and Health to support goal-setting practices in pediatric rehabilitation: a rapid review of the literature. Disabil. Rehabil., 43(6), 884-894.

(2018). White book on physical and rehabilitation medicine in Europe. European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 54(2), 125-321.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-05

Як цитувати

Бакалюк, Т. Г., Віцентович, М. В., Стельмах, Г. О., & Коваль, О. М. (2023). ЗАСТОСУВАННЯ МІЖНАРОДНОЇ КЛАСИФІКАЦІЇ ФУНКЦІОНУВАННЯ ОБМЕЖЕНЬ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ЗДОРОВʼЯ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ В ДІТЕЙ ІЗ РУХОВИМИ ПОРУШЕННЯМИ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (4), 50–55. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2022.4.13682

Номер

Розділ

Організація медичної допомоги