ПРОМОЦІЯ ЗДОРОВ’Я ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ФОРМУВАННЯ САНОГЕННОГО МИСЛЕННЯ В МОЛОДІ

Автор(и)

  • A. Yu. Hilman Національний університет «Острозька академія», м. Острог, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2020.1.11195

Ключові слова:

промоція здоров’я, саногенне мислення, саморегуляція, студентська молодь, наполегливість, рефлексивність, самовладання, висока опірність стресу, низька ригідність, емоційне переживання радості

Анотація

Мета: з’ясувати роль формування саногенного мислення студентів у промоції здоров’я; проаналізувати результати фактурної структури особистісно-поведінкових детермінант, які визначають розвиток саногенного мислення студентської молоді.

Матеріали і методи. Теоретичні: аналіз, порівняння, систематизація даних психологічної, педагогічної літератури з проблем саногенного мислення; емпіричні: методика виявлення саногенного (патогенного) мислення у студентів вищих навчальних закладів за Л. Рубцовою; методика діагностики рівня розвитку рефлексивності А. Карпова; тест на визначення ригідності Н. Левітова; чотирьохмодальний емоційний опитувальник за Л. Рабінович; шкала психологічного благополуччя К. Ріфф; методика діагностики типу емоційної реакції на вплив стимулу навколишнього середовища за В. Бойко; тест смисложиттєвих орієнтацій Дж. Крамбо і Л. Махоліка; оцінка рівня задоволеності якістю життя за Н. Водоп’яновою; методика «Мотивація успіху і страх невдачі» (А. Реан); методика дослідження вольової саморегуляції А. Звєрькова та Є. Ейдмана; опитувальник оцінки нервово-психічної стійкості; «Дослідження тривожності» (опитувальник Ч. Спілбергера в адаптації Ю. Ханіна); шкала соціальної адаптації Т. Холмса і Р. Раге; методика визначення типу особистості «Опитувальник Дженкінса»; Гісенський опитувальник психосома­тич­них скарг; методи математико-статистичної обробки емпіричних даних: методи описової статистики, метод рангової кореляції Пірсона, критерій Кайзера.

Результати. За результатами дослідження саногенного мислення у студентської молоді (на вибірці 175 осіб) з’ясовано, що існує прямий кореляційний зв᾽язок саногенного мислення з мотивацією на досягнення успіху (rху=+0,71); з нервово-психічною стійкістю (rху=+0,69); з рефлексивністю (rху=+0,77); з наполегливістю (rху=+0,54); з самовладанням (rху=+0,49) та обернений кореляційний зв᾽язок саногенного мислення з ригідністю (rху=-0,65) і опірністю до стресу (rху=-0,76).

Висновки. Для формування саногенного мислення у студентської молоді варто формувати якості та властивості, які були визначені в результаті факторного аналізу, серед яких: наполегливість, рефлексивність, самовладання, висока опірність стресу, низька ригідність, емоційне переживання радості. Саногенне мислення має на меті управління своїми емоціями, воно зменшує внутрішній конфлікт, напруженість та може зміцнювати здоров’я в результаті рефлексивного аналізу проблемних ситуацій.

Біографія автора

A. Yu. Hilman, Національний університет «Острозька академія», м. Острог, Україна

кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри громадського здоров’я, Національний університет «Острозька академія»

Посилання

Hilman, A.Yu. (2017). Psykholohichni umovy formuvannia sanohennoho myslennia studentskoi molodi [Psychological conditions for the formation of sanogenic thinking of student youth]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Ostroh [in Ukrainian].

Hilman, A.Yu. (2014). Sanohenne myslennia yak umova pidtrymky psykhichnoho zdorovia studentskoi molodi [Sanogenic thinking as a condition for supporting the mental health of student youth]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia “Psykholohichni nauky” – Scientific Bulletin of the Kherson State University. Series “Psychological Sciences”, 2, 41-46 [in Ukrainian].

Hilman, A.Yu. (2016). Sanohenne myslennia yak sposib zapobihannia psykhosomatychnykh zakhvoriuvan molodi [Sanogenic thinking as a way of preventing psychosomatic diseases of youth]. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia “Kliuchovi pytannia naukovykh doslidzhen u sferi pedahohiky ta psykholohiyi u XXI st.” – International Scientific and Practical Conference “Key Issues in Scientific Research in the Field of Pedagogy and Psychology in the 21st Century”, Lviv [in Ukrainian].

Izard, K.E. (1980). Emotsii cheloveka [Emotions of human]. Moscow: Publishing house MSU [in Russian].

Makarenko, Yu.A. (2000). Sistemnaya organizatsiya emotsionalnogo povedeniya [Systemic organization of emotional behavior]. Moscow [in Russian].

Morozyuk, S.N., & Miroshnik, E.V. (2006). Sanogennyy stil myshleniya. Upravleniye emotsiyami. “Obida”. [Sanogenic Thinking Style. Managing emotions. “Insult”]. Moscow KIP [in Russian].

Orlov, Yu.M. (2003). Sanogennoye myshleniye [Sanogenic thinking]. Moscow [in Russian].

Nikiforov, G.S., Ananiev, V.A., & Gurevich, I.N. (2000). Psikhologiya zdorovya [Psychology of health]. Nikiforov, G.S. (Ed.). St. Petersburg: Publishing house of St. Petersburg un-ty [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-25

Як цитувати

Hilman, A. Y. (2020). ПРОМОЦІЯ ЗДОРОВ’Я ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ФОРМУВАННЯ САНОГЕННОГО МИСЛЕННЯ В МОЛОДІ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (1), 5–9. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2020.1.11195

Номер

Розділ

Здоров'я населення: тенденції та прогнози