ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ МЕДИЧНОГО КОЛЕДЖУ ЯК ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ ТА САМОРЕАЛІЗАЦІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СЕСТРИНСЬКОЇ СПРАВИ

Автор(и)

  • В. С. Петрова Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.1.14668

Ключові слова:

освітнє середовище, медичний коледж, професійне зростання, фахівці сестринської справи

Анотація

Вступ. Сучасна модель сестринської справи відображає численні зміни в організації, філософії, структурі та завданнях сестринської справи. Постановка проблеми професійного зростання майбутніх фахівців сестринської справи в освітньому середовищі медичного коледжу є цілком виправданою, оскільки Всесвітня організація охорони здоров’я розглядає сестринський персонал як реальний потенціал задоволення потреб населення в доступній і, що важливо, якісній медичній допомозі.

Мета роботи – виявити потенціал освітнього середовища медичного коледжу в професійному зростанні майбутніх фахівців сестринської справи, що сприяє актуалізації професійно значущих компетентностей студентів, становленню суб’єктної позиції, підвищенню самоефективності й актуалізації рефлексії студентів.

Основна частина. У цій статті проаналізовано медичну, психолого-педагогічну літературу на тему дослідження; проведено абстрагування, систематизацію, порівняння і зіставлення, теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової медичної літератури щодо вивчення наукового фонду. Медичний коледж – це середній інноваційний спеціальний заклад освіти, що реалізує основні освітні професійні програми середньої медичної освіти базової підготовки та програми середньої медичної освіти поглиб­леної підготовки. Розглянуто педагогічну складову освітнього середовища медичного коледжу як ефективного інструменту підвищення продуктивності освітнього процесу, професійного зростання і самоактуалізації майбутніх фахівців сестринської справи, оволодіння студентами компонентами професійної діяльності в системі охорони здоров’я. На основі аналізу закономірностей та структури освітнього середовища і дидактичного процесу в закладах професійної освіти виокремлено пріоритетні педагогічні технології навчання сестринської справи в медичному коледжі: мотиваційні, особистісно зорієнтовані, діяльнісні. Узагальнено, що освітнє середовище і соціальні умови коледжу повинні сприяти, а не перешкоджати професійному зростанню особистості майбутніх фахівців сестринської справи та реалізації її внутрішніх потенціалів.

Висновки. Узагальнено, що спрямованість освітнього середовища медичного коледжу на формування професійного самовизначення та професійне зростання майбутніх фахівців сестринської справи дає змогу ефективніше підготувати випускників до подолання характерних труднощів професії, закласти основу майбутнього професіоналізму.

Посилання

Nedilko, R.V. (2018). Udoskonalennia mekhanizmiv derzhavnoho upravlinnia systemoiu osvity serednoho medychnoho personalu v Ukraini [Improvement of state management mechanisms of the system of education of secondary medical personnel in Ukraine]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Deng, F.F. (2015). Comparison of nursing education among different countries. Chinese Nursing Research, 2 (4), 96-98.

Demianchuk, M.R. (2021). Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh molodshykh spetsialistiv sestrynskoi spravy u koledzhakh [Тheory and practice of professional training of future junior nursing specialists in colleges]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Khmelnytska humanitarno-pedahohichna akademiia. Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Kolisnyk-Humeniuk, Yu.I. (2013). Formuvannia profesiino-etychnoi kultury maibutnikh fakhivtsiv u protsesi humanitarnoi pidhotovky v medychnykh koledzhakh. Monohrafiia [Formation of professional and ethical culture of future specialists in the process of humanitarian training in medical colleges. Monograph]. Lviv: «Krai» [in Ukrainian].

Buchan, J., & Calman, L. (2005). Skill-mix and Policy Change in the Health Workforce: Nurses in Advanced Roles. Paris: OECD.

Ingrassia, A. (2013). Reflexivity in the medical encounter: contributions from post-modern systemic practice. Journal of Family Therapy, 35(2), 139-158.

Oleskova, H.H. (2017). Zastosuvannia suchasnykh tekhnolohii fakhovoi pidhotovky sestrynskoho personalu v Ukraini [Application of modern technologies of professional training of nursing personnel in Ukraine]. Aktualni pytannia teorii ta praktyky psykholoho-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv – Actual issues of theory and practice of psychological and pedagogical training of future specialists: Abstracts of papers of the V All-Ukrainian science and practice conf. Khmelnytskyi: KhNU [in Ukrainian].

Lishchuk, I.I. (2016). Problema formuvannia zdatnosti do refleksii maibutnikh medychnykh sester u protsesi fakhovoi pidhotovky [The problem of forming the ability to reflect future nurses in the process of professional training]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka – Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University, 3 (85), 78-83 [in Ukrainian].

Lukashchuk, M., & Lukashchuk, І. (2018). Rol samoosvitnoi kompetentnosti u formuvanni profesiinoi identychnosti v protsesi pryrodnycho-naukovoi pidhotovky medychnykh sester [The role of self-educational competence in the formation of professional identity in the process of natural-scientific training of nurses]. Zbirnyk naukovykh prats Natsio­nalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: pedahohichni nauky – Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Series: pedagogical sciences, 3(14), 346-358 [in Ukrainian].

Kovtun, O.M. (2020). Pedahohichni umovy formuvannia svitohliadnoi kultury maibutnikh medychnykh sester [Pedagogical conditions for the formation of worldview culture of future nurses]. Colloquium-journal, 33(85), 50-55 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Як цитувати

Петрова, В. С. (2024). ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ МЕДИЧНОГО КОЛЕДЖУ ЯК ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ ТА САМОРЕАЛІЗАЦІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СЕСТРИНСЬКОЇ СПРАВИ. Медсестринство, (1), 132–136. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.1.14668

Номер

Розділ

Статті