ОЦІНКА ЯКОСТІ ЖИТТЯ, ПОВ’ЯЗАНОЇ ЗІ ЗДОРОВ’ЯМ, У СТУДЕНТІВ-МЕДСЕСТЕР ЗАЛЕЖНО ВІД ІНДЕКСУ МАСИ ТІЛА

Автор(и)

  • О. П. Мялюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • І. Я. Криницька Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14550

Ключові слова:

здоров’я, якість життя, пов’язана зі здоров’ям, студенти-медсестри, маса тіла, академічна успішність

Анотація

Вступ. Оцінка якості життя, пов’язаної зі здоров’ям (health-related quality of life – HRQOL), у здобувачів вищої освіти за спеціальністю 223 «Медсестринство» дозволяє не лише комплексно оцінити фактори ризику втрати здоров’я і розробити науково обґрунтовані заходи щодо збереження та зміцнення здоров’я студентів, а й розширити можливості здобуття якіснішої освіти в закладі вищої освіти.

Мета роботи – оцінити показники якості життя, пов’язаної зі здоров’ям, у здобувачів першого рівня вищої освіти за спеціальністю 223 «Медсестринство» залежно від індексу маси тіла.

Основна частина. У дослідженні взяли участь 28 здобувачів першого рівня вищої освіти за спеціальністю 223 «Медсестринство», які навчалися на ІІ курсі КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради. Їх поділили на дві групи: особи з нормальною масою тіла (n=18) та особи з дефіцитом маси тіла (n=10). Для оцінки якості життя учасників дослідження застосували коротку версію Опитувальника здоров’я-36 (SF-36). Статистичну обробку отриманих результатів проводили з використанням комп’ютерного програмного забезпечення Microsoft Excel і Statistica 7.0. Порівнюючи параметри якості життя, пов’язаної зі здоров’ям, у студентів-медсестер з дефіцитом маси тіла відносно студентів-медсестер з нормальною масою тіла, виявили статистично значимі відмінності практично за всіма параметрами, крім шкали болю. Максимальних змін зазнали такі параметри якості життя, пов’язаної зі здоров’ям, як рольове фізичне функціонування (зниження на 23,63 %), загальний стан здоров’я (зниження на 21,63 %) та рольове емоційне функціонування (зниження на 21,85 %).

Висновки. Встановлено негативний вплив дефіциту маси тіла на якість життя, пов’язану зі здоров’ям, у здобувачів першого рівня вищої освіти за спеціальністю 223 «Медсестринство». Максимальних змін при цьому зазнали рольове фізичне функціонування, загальний стан здоров’я та рольове емоційне функціонування, що обов’язково потрібно враховувати при розробці й використанні методів фізіологічної корекції для запобігання зниженню якості життя студентської молоді та їх академічної успішності.

Посилання

Indyka, S., & Byelikova, N (2022). Yakist zhyttya, povyazana zi zdorovyam, ta kontseptualni pidkhody do yiyi otsinky [Health-related quality of life and conceptual approaches to its assessment]. Fizychne vykhovannya, sport i kultura zdorovya u suchasnomu suspilstvi – Physical education, sports and health culture in modern society, 4(60), 11-22 [in Ukrainian].

Maksymova, K.V., Soyina, I.Yu., & Petrusenko, N.Yu (2022). Vyznachennya rivnya zadovolenosti yakistyu zhyttya studentiv pid chas zanyat riznymy fitnes-prohramamy v riznoprofilnykh ZVO m. Kharkova [Determination of the level of satisfaction of students’ quality of life during different fitness programs in various types of educational institutions of Kharkiv]. Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova – M. P. Drahomanov Scientific journal of the NPU, 85, 114-118 [in Ukrainian].

Chernyavska, L.I. Krynytska, I.Ya., & Myalyuk, O.P. (2017). Stan zdorovya studentiv, problemy ta shlyakhy yikh vyrishennya [Health status of students, problems and solutions]. Medsestrynstvo – Nursing, 1, 24-27 [in Ukrainian].

Marker, A.M., Steele, R.G., & Noser, A.E. (2018). Physical activity and health related quality of life in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Health Psychol., 37(10), 893-903.

Marushchak, M.I., Krynytska, I.Ya., & Antonyshyn, I.V. (2018). Kompetentnisnyy pidkhid do navchannya studentiv u zakladakh vyshchoyi osvity medychnoho spryamuvannya [Competence approach to students’ training at medical higher educational establishments]. Visnyk Cherkaskoho universytetu – Bulletin of Cherkasy University, 6, 92-96 [in Ukrainian].

Choi, M.Y., Park, S., & Noh, G.O. (2024). Social support for nursing students: A concept analysis study. Nurse Educ. Today, 132, 106038.

Kecojevic, A., Basch, C.H., Sullivan, M., & Davi, N.K. (2020). The impact of the COVID-19 epidemic on mental health of undergraduate students in New Jersey, cross-sectional study. PLoS One, 15, e0239696.

Gao, T.Y., Huang, F.H., Liu, T., Sum, R.K.W., De Liu, J., Tang, D., … Ma, R.S. (2024). The role of physical literacy and mindfulness on health-related quality of life among college students during the COVID-19 pandemic. Sci. Rep., 14(1), 237.

Jang, S.J., & Lee, H. (2023). Social jetlag and quality of life among nursing students during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. BMC Nurs., 22(1), 61.

Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Erhart, M., Devine, J., Schlack, R., & Otto, C. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on quality of life and mental health in children and adolescents in Germany. Eur. Child Adolesc. Psychiatry, 31(6), 879-889.

Ware, J.E. Jr, & Sherbourne, C.D. (1992). The MOS 36-item short-form health survey (SF-36). I. Conceptual framework and item selection. Med. Care, 30(6), 473-483.

Herasymchuk, P.O., Fira, D.B., & Pavlyshyn A.V. (2021). Otsinka yakosti zhyttya, povyazanoyi iz zdorovyam u medytsyni [Assessment of health-related quality of life in medicine]. Visnyk medychnykh ta biolohichnykh doslidzhen – Bulletin of Medical and Biological Research, 1(7), 112-122 [in Ukrainian].

Fitch, A.K., & Bays, H.E. (2022). Obesity definition, diagnosis, bias, standard operating procedures (SOPs), and telehealth: An Obesity Medicine Association (OMA) Clinical Practice Statement (CPS) 2022. Obes. Pillars, 1, 100004.

Doroshenko, E., Huryeyeva, A., Chernenko, O., Shapovalova, I., & Oliynyk, M. (2019). Korektsiya nadlysh­kovoyi masy tila y ozhyrinnya v studentok na osnovi kompleksnoho vykorystannya zasobiv fizychnoyi terapiyi ta bioimpedansnoho analizu [Correction of Overweight and Obesity in Female Students Based on the Integrated Use of Physical Therapy and Bio-impedance Analysis]. Molodizhnyy naukovyy visnyk – Youth Scientific Bulletin, 1, 92-98 [in Ukrainian].

Andryeyeva, O.V., & Maksymenko, A.O. (2020). Suchasni pidkhody do korektsiyi defitsytu masy tila divchat-pidlitkiv zasobamy ozdorovchoho fitnesu [Modern approaches to correcting body mass deficiency in teenage girls using health-improving fitness]. Sportyvna medytsyna, fizychna terapiya ta erhoterapiya – Sports medicine, physical therapy and occupational therapy, 2, 38-42 [in Ukrainian].

Yarmak, O.M., Trofymenko, I.O., Marchenko, O.Yu., & Martyn, P.M. (2023). Osoblyvosti morfofunktsionalnoho stanu pidlitkiv z defitsytom masy tila [Peculiarities of the morphofunctional state of adolescents with body weight deficiency]. Rehabilitation and Recreation, 15, 193-201.

Norman, K., Haß, U., & Pirlich, M. (2021). Malnutrition in Older Adults-Recent Advances and Remaining Challenges. Nutrients, 13(8), 2764.

Tewani, G.R., Silwal, K., Sharma, G., Yadav, D., Siddiqui, A., Kriplani, S., … Nair, P.M. (2022). Effect of Medically Supervised Prolonged Fasting Therapy on Vitamin D, B12, Body Weight, Body Mass Index, Vitality and Quality of Life: A Randomized Control Trial. Nutr. Metab. Insights, 15.

Pomohaybo, K.H. (2018). Osnovni zakhody z optymizatsiyi yakosti zhyttya ditey ta pidlitkiv z ozhyrinnyam [Key measures to optimize the quality of life of obese children and adolescents]. Ukrayinskyy zhurnal dytyachoyi endokrynolohiyi – Ukrainian Journal of Pediatric Endocrinology, 1(25), 26-32 [in Ukrainian].

Ochiai, H., Shirasawa, T., Nanri, H., Nishimura, R., Nomoto, S., Hoshino, H., & Kokaze, A. (2017). Lifestyle factors associated with underweight among Japanese adolescents: a cross-sectional study. Arch. Public Health, 75, 45.

Maksymenko, A. (2023). Kharakterystyka chynnykiv, asotsiyovanykh z ryzykom rozvytku defitsytu masy tila divchat-pidlitkiv [Characterization of factors associated with the risk of developing underweight in adolescent girls]. Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya i sportu – Theory and Methods of Physical education and sports, 3, 37-43 [in Ukrainian].

Vynohradov, O.H. (2018). Akademichna uspishnist yak kryteriy i predyktor [Academic performance as criterion and predictor]. Ukrayinskyy psykholohichnyy zhurnal – Ukrainian Psychological Journal, 4(10), 33-43 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Мялюк, О. П., & Криницька, І. Я. (2024). ОЦІНКА ЯКОСТІ ЖИТТЯ, ПОВ’ЯЗАНОЇ ЗІ ЗДОРОВ’ЯМ, У СТУДЕНТІВ-МЕДСЕСТЕР ЗАЛЕЖНО ВІД ІНДЕКСУ МАСИ ТІЛА. Медсестринство, (3-4), 99–104. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14550

Номер

Розділ

Статті