ONTOLOGICAL APPROACH ТО CONSTRUCTION OF SUBJECT SPHERE ON BASIS OF QUANTUM FRAME MODEL
DOI:
https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2014.1.3792Abstract
Application of the technology of the component planning of knowledge base in the adaptive educational system, developed on the basis of quantum-frame model, is investigated in the article.
In accordance with such presentation, the ontological model of educational material at the level of quanta is constructed on the basis of semantic network of frames. The whole educational course is presented as a set of the separate modules which unite the great number of informative resources and great number of the test elements that control the level of study of educational material by a student. On results of testing the selection of the elements of content for the repeated or deep study takes place on the basis of relations which set the hierarchy of quanta and associative relations that link informative units.
The offered technology provides possibility of the automatic generating of educational content that the most exactly meets the gaps in students’ knowledge.
This method of structurization allows to realize the construction of individual educational trajectories for learners in the adaptive systems of knowledge transfer.
References
Зашрулью Ю. А. Онтологический подход к построению систем информационной поддержки научной и производственной деятельности /Ю. А. Загорулько, Е. А. Сидорова, О. И. Боровикова //Материалы Всероссийской конференции с международным участием “Знания - Онтологии -Теории” (ЗОНТ-09). - Новосибирск: Институт математики им. С. Л. Соболева СО РАН, 2009. - Т. 2. - С. 93-102.
Найханова Л. В. Создание декларативного метода извлечения знаний из терминологических словарей / Л. В. Найханова, Р. Б. Хаптахаева, Е. Н. Янсанова //Информационные технологии. - 2008. -№ 12. - С. 2-8.
Антонов И. В. Формирование онтологических моделей предметной области для электронных обучающих систем / И. В. Антонов, М. В. Воронов // Информационные технологии в обеспечении нового качества высшего образования. Сборник научных статей. - Кн. 2. - М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2010. - С. 48-55.
Найханова Л. В. Технология создания методов автоматического построения онтологий с применением генетического и автоматного программирования : монография . -Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2008. - 244 с.
Роботи аспірантів і молодих учених
Natalya F. Noy, Deborah L. McGuinness. Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology / Stanford University, Stanford, CA, 94305 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://protege.stanford.edu.
Інструменти підтримки процесів аналітичної діяльності експерта при тематичному дослідженні інформаційних ресурсів та джерел/ О. П. Мінцер, О. В. Палагін, В. Ю. Величко, О. Є. Стрижак, Г. Тахере // Медична інформатика та інженерія.-2011.-№2.-С. 12-23.
Гагарин О. О. Проблемы создания гипертекстовой обучающей среды / О. О. Гагарин, С. В. Титенко // Вестник Восточноукраинского национального университета им. В. Даля. - Луганск,2007.-Ч. 2.-№4(ПО). -С. 6-15.
Марценюк В. П. Побудова бази знань в адаптивній навчальній системі / В. П. Марценюк, П. І. Федорук, М. В. Пікуляк// Вісник Київсьгогоунівсрситсту. Серія: фізико-математичні науки. - Київ, 2011. -№ 3. - С. 193-199.
Петровский А. Б. Мультимножества как модель представления многопризнаковых объектов в принятии решений и распознавании образов // А. Б. Петровский. - Искусствснный интеллект. - 2002. -№ 2. - С. 236-243.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Journal Medical Informatics and Engineering allows the author(s) to hold the copyright without registration
The majority of Medical Informatics and Engineering Open Access journals publish open access articles under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY) License which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. The remaining journals offer a choice of licenses.
This journal is available through Creative Commons (CC) License CC-BY 4.0