АНАЛІЗ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТОК ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ В ТЕРНОПІЛЬСЬКОМУ ДЕРЖАВНОМУ МЕДИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМЕНІ І. Я. ГОРБАЧЕВСЬКОГО

Автор(и)

  • D. V. Popovych ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • O. O. Sopel ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • V. I. Bondarchuk ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • M. M. Diachenko ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2018.v0.i4.9743

Ключові слова:

фізична активність, «Міжнародна фізична активність» (IPAQ), індекс маси тіла, самооцінка фізичної форми, студентки

Анотація

Навчання у вищому навчальному закладі потребує зусиль, напруженої розумової праці. Побут і навчання студенток проходять в умовах обмеженої рухової активності та великого навчального навантаження, стресових ситуацій та неповноцінного харчування.

Мета – вивчити та оцінити рівень фізичної активності студенток першого року навчання в ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України».

Матеріал і методи. Проведено анкетування 333 студенткок ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України», вік опитаних складав 17–19 років. Їм було запропоновано заповнити анкету з демографічної та загальної фізичної активності. В якості методу дослідження використано повну версію анкети «Міжнародна фізична активність» (IPAQ).

Результати. Результати проведеного анкетування продемонстрували доволі високий рівень загальної фізичної активності студенток. Найвищий рівень фізичної активності був під час заняття спортом, а найнижчий – під час домашньої праці. Згідно з дослідженням, більшість опитаних студенток мали нормальну вагу тіла. За результатами дослідження рівня фізичної активності в залежності від кількості вільного часу виявлено, що студентки, які вважали, що вони не мають вільного часу, мали найвищий рівень загальної фізичної активності, так само як і у всіх видах фізичної активності (у роботі, вдома та у спорті). Цілеспрямована праця щодо усвідомлення негативних ефектів гіподинамії повинна була відобразитися на динаміці зміни рівня фізичної активності в бік зменшення. Проте серед студенток на першому році навчання в Університеті простежується різке збільшення кількості осіб із високим рівнем фізичної активності.

Висновки. Студентки першого курсу навчання мають високий рівень фізичної активності (5590,2 МЕТ×хв/тиж­день відповідно). Більшість опитаних студенток мали нормальну вагу, лише у 6 % студенток була надмірна маса тіла. Студентки, які вважали, що вони не мають вільного часу, мали найвищий рівень загальної фізичної активності, а також у всіх видах фізичної активності; таким чином, ці люди більш обґрунтовано та раціонально проводили свій вільний час.

Посилання

Blavt, O.Z. (2010). Plavannia yak metod pozbavlennia khvoroby ozhyrinnia studentiv spetsialnoho medychnoho viddilennia v umovakh vuzu [Swimming as a method of depriving a student of obesity of a special medical department in a university] Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fiz. vykh. i sportu – Pedagogy, Psychology and Medical-biological Problems of Physical Training and Sports, 1, 17-25 [in Ukrainian].

Hryban, H.P. (2004). Analiz stanu zdorovia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Analysis of the health status of students of higher educational institutions]. Sportyvnyi visnyk Prydnistrovia: [nauk.-teoret. zhurnal Dnipro­pet. derzh. in-tu fiz. kul. i sportu] – Sports Herald of Prydnistrovia: [Sci.-Theoret. Journal of Dnipropetrovsk State Institute of Physical Training and Sports, 7, 130-132 [in Ukrainian].

Dreiper, K., Basset, S., Aniza de Vilie, Estel Lambert, V., & grupa pysma HAKSA (2014). Rezultaty zvitu z profilaktyky fizychnoi aktyvnosti ditei ta molodi 2014 roku v Pivdennii Afrytsi [Results of the report on the prevention of physical activity of children and young people in South Africa in 2014]. Zhurnal fizychnoi aktyvnosti ta zdorovia – Journal of Physical Activity and Health, 11 (1), 98-103 [in Ukrainian].

Dub, M. & Meleha, K. (2012). Suchasni pidkhody do fizychnoi reabilitatsii osib z nadlyshkovoiu masoiu tila ta ozhyrinniam v umovakh navchannia u vuzi [Modern approaches to physical rehabilitation of persons with excess body weight and obesity in conditions of studying in high school]. Prystupa Ye. (Ed.) Moloda sportyvna nauka Ukrainy: zb. nauk. pr. z haluzi fiz. vykhovannia, sportu i zdorovia liudyny – Young Sports Science of Ukraine: Collection of Scientific Works on Physical Education, Sport and Human Health, 16, 3, 87-94 [in Ukrainian].

Evdokimova, T.A., & Nikitina, E.A. (2005). Rol fizicheskikh nagruzok v profilaktike i lechenii ozhyreniya (obzor literatury) [The role of physical activity in the prevention and treatment of obesity (literature review)]. Sportivnaya meditsina – Sport Medicine, 1, 79-81 [in Russian].

Mahlovanyi, A.V., Kunynets, O.V., Dzvinenko, O.A. & Ivanochko, O.Yu. (2009). Analiz vzaiemovidnoshen mizh pokaz­nykamy rozumovoi i fizychnoi pratsezdatnosti stu­dentok z riznym rivnem rukhovoi aktyvnosti [Analysis of the relationship between the indicators of mental and physical capacity of students with different levels of motor activity]. Eksperymentalna ta klinichna fiziolohiia i biokhi­miia – Experimental and Clinical Physiology and Biochemistry, 1 (45), 54-58 [in Ukrainian].

Penhid, S. & Pelttser, K. (2013). Fizychna bezdiialnist ta poviazani z neiu faktory sered odnotypnykh studentiv u Pivdennii Afrytsi [Physical inactivity and related factors among students of the same type in South Africa]. Afry­kanskyi zhurnal dlia fizychnoi, osvitnoi, rekreatsiinoi ta tan­tsiu­valnoi medytsyny APHERD. – African Journal of Physical, Educational, Recreational and Dance Medicine APHERD, 19 (l), 143-153 [in Ukrainian].

Popovych, D.V., Berhiier, Dzh., Sopel, O.M., Tsy­bulska, L.S., & Korda, M.M. (2016). Rivni fizychnoi aktyvnosti u zhinok-studentiv Ternopilskoho derzhavnoho medychnoho universytetu [Levels of physical activity in female students of the Ternopil State Medical University]. Mizhnarodnyi zhurnal medytsyny ta medychnykh doslidzhen – International Journal of Medicine and Medical Research, 2 (2), 37-41 [in Ukrainian].

Romanenko, V.V. & Kuts, O.S. (2003). Rukhova aktyvnist i fizychnyi stan studentok vyshchykh navchalnykh zakladiv [Activity and physical condition of students of higher educational institutions]. Vinnytsia: VDMU [in Ukrainian].

Rubtsova, I.V. (2004). Ozdorovitelnye tekhnologii na zanyatiyakh po fizicheskoy kulture so studentkamy, imeyushimi izbytochnyy ves [Improvement technologies at physical education classes with students with overweight]. Candidate’s thesis [in Russian].

Stroiv, Yu.I., Churylov, L.P., Chernova, L.A. & Belgov, A.Yu. (2006). Ozhyrenye u podrostkov [Obesity in adolescents]. Saint-Peterburg: ELBI [in Russian].

Tulaidan, V.G. (2013). Vplyv fizychnoi aktyvnosti na yakist zhyttia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv III–IV rivniv akredytatsii [Influence of physical activity on the quality of life of students of higher educational insti­tutions of III-IV accreditation levels]. Candidate’s Extended abstract. Lviv [in Ukrainian].

Tsis, A., Shevchuk, A., & Kasarda, O. (2014). Rukhova aktyvnist u motyvatsiino-tsinnisnykh oriientatsiiakh studen­tiv [Activity in students’ motivational and value orientations]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi: zb. nauk. pr. Skhidnoievrop. nats. un-tu im. Lesi Ukrainky − Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society: Collection of Scientific Works of Eastern Europe National University by Lesia Ukrainka. Lutsk: Eastern European National University by Lesia Ukrainka, 4 (28), 83-87 [in Ukrainian].

Chernozub, A.A. (2011). Kharakter izmeneniy sostava tela u studentov v protsesse zanyatiy fizicheskoy kul­turoy s ispolzovanyem kompleksov atletizma [The charac­ter of changes in the body composition of students in the process of physical culture classes using the athletic complexes]. Fizicheskoye vospitanye studentov – Physical Education of Students, 3, 99-102 [in Russian].

Bergier, B., Tsos, A., & Bergier, J. (2014). Factors determining physical activity of Ukrainian students. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 21, 3, 613-616.

Bergier, J., Kapka-Skrzypczak, L., Biliński, P., Pap­rzycki, P. & Wojtyła, A. (2012). Physical activity of Polish adolescents and young adults according to IPAQ: a population based study. Ann. Agric Environ. Med., 19 (1), 109-115.

Darren, E.R. & Shannon, S.D. (2006). Health bene­fits of physical activity: the evidence. CMAJ March 14, 174, 6, [Electronic resource]. Retrieved from: http://www.cmaj.ca/content/174/6/801.full

Guidelines for Data Processing and Analysis of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) [Electro­nic resource]. Retrieved from: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnx0aGVpcGFx

Junger, J., Niznikowska, E., Bergier, B., Fromel, K., Sallona, F., Acs, P., & Bergier, J. (2016). BMI indicator and self-assessment of physical activity of students in the visegrad countries. Health Problems of Civilization, 10 ( 4), 14-25.

Bagchi, D., & Preuss, H.G. (2006). Obesity: epide­mio­logy, pathophysiology, and prevention. CRC Press, Taylor & Francis Group. 569.

Popovych, D.V., Bergier, J., Sopel, O.M., Tsybulska, L.S. & Korda, M.M. (2016). Physical activity levels in female students of Ternopil State Medical University. International Journal of Medicine and Medical Research. 2, 37-41.

Branca, F., Nikogosian, H., & Lobstein Tim (2007). The problem of obesity in the WHO European Region and the strategy for its solution. Summary. World Health Organization, 77.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-24

Як цитувати

Popovych, D. V., Sopel, O. O., Bondarchuk, V. I., & Diachenko, M. M. (2019). АНАЛІЗ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТОК ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ В ТЕРНОПІЛЬСЬКОМУ ДЕРЖАВНОМУ МЕДИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМЕНІ І. Я. ГОРБАЧЕВСЬКОГО. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (4), 123–127. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2018.v0.i4.9743

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження